ads

مواد مخدر خطرناک تر از تروریزم

مسولان صحي مي گويند، سالانه 5 ميليون تن در جهان به شمول افغانستان  در نتیجه استفاده از دخانيات جان خود را از دست می دهند.  

نویسنده: The Killid Group
16 جوزا 1389
مواد مخدر خطرناک تر از تروریزم

مسولان صحي مي گويند، سالانه 5 ميليون تن در جهان به شمول افغانستان  در نتیجه استفاده از دخانيات جان خود را از دست می دهند.

نزديك به يك ميليون معتاد در كشور نیز وجود دارد كه بيش از 500 هزار تن آنان استفاده كنندگان دخانيات هستند.

داكتر سيد علي شاه علوي مسئول رياست صحت طفل و نوجوانان در وزارت صحت عامه مي گويد: جوانان اولین كساني هستند كه به دخانيات روي مي اورند و بالاترین میزان افراد معتاد به مواد مخدر نیز از این قشر جامعه هستند.

نور علي كه 34 سال عمردارد و يكي ازاستفاده كننده گان دخانيات است درحاليكه سگرت به دست داشت گفت، رفت و امد و دوستی با رفيق نا اهل او را معتاد به كشيدن سگرت کرده است.

نورعلي تنها كسي نيست كه ازدخانيات استفاده مي كنند بلكه مانند او صدها جوان ديگر هم است كه بنا بر دلايل مختلف دست به چنين عمل ميزنند.

متخصصين صحي مي گويند، استفاده از دخانيات چون سگرت، چرس، ترياك و هيروين اضرار زيادي براي صحت استفاده كننده دارد.

درهمين حال شماري اگاهان مسايل اجتماعي معتقدند، استفاده از دخانيات برعلاوه اينكه تاثيرات منفي برصحت دارد ميتواند تاثير بدي درجامعه نيز در قبال داشته باشد.

به گفته جواد سلطاني كارشناس مسايل اجتماعي شخص استفاده كننده دخانيات بسيار از فرصت ها را در جامعه از دست ميدهد.

گرچه مسولان وزارت صحت عامه از اقداماتی در خصوص جلوگيري استفاده دخانيات چون اگاهي دهي اضرار دخانيات براي مردم سخن ميزنند ولی نماينده گان مردم درولسي جرگه فعاليت هاي دولت را دراين خصوص كافي نميداند.

نگراني ها درحالی از افزايش استفاده كننده گان دخانيات در افغانستان بالا می گیرد كه بربنياد گزارشها در سی سال آینده، دخانیات، بیشترین عامل مرگ و میر و پیری زودرس در جهان بوده و گمان ميرود ميزان مرگ ميراستفاده كننده گان دخانيات در سي سال اينده از5 ميليون تن به 10 ميليون نفر در جهان برسد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA