ads

تاریخچهء ورزش کرکت

کرکت سابقه طولانی دارد. این بازی در آغاز دوره حکمرانی “سکسونها” و “نورمن ها” در مناطق جنوب شرق انگلستان بخاطر سرگرمی اطفال رواج یافت. اسناد موجود در آرشیف انگلستان نشان میدهد؛

نویسنده: The Killid Group
11 جوزا 1389
تاریخچهء ورزش کرکت

کرکت سابقه طولانی دارد. این بازی در آغاز دوره حکمرانی “سکسونها” و “نورمن ها” در مناطق جنوب شرق انگلستان بخاطر سرگرمی اطفال رواج یافت. اسناد موجود در آرشیف انگلستان نشان میدهد؛ بازی کرکت برای اولین بار در سال 1550 میان بچه های محلی در مناطق “کینت Kent، سوسکس  Sussex و سری Surrey ” کشور انگلستان رواج پیدا کرد. البته مناطق یاد شده اکنون بنام ویلد (Weald) یاد میگردد.

در اوایل قرن 17 بازی کرکت در میان بزرگسالان رواج یافته و مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفت. رواج بی حد قمار و شرط گذاری ها میان ساکنین محلی مناطق جنوب شرق انگلستان سبب شد تا مردان شرط  گذار و به اصطلاح قمارباز که در جستجوی دریافت راه های افزایش چانس خود برای مغلوب ساختن حریفان در شرط گذاری و برد و باخت بازی های کرکت بودند، تلاش به دریافت شیوه ها و تکتیک های جدید نمودند تا عوامل موفقیت خویش را فراهم نمایند.  بنابر همین دلایل، خواستند بازی کرکت را روی اصول و پرنسیب های معیاری تر و آموزشی تر استوار سازند. این امر سبب شد، ترینران عرض اندام نمایند و مراکز آموزشی برنامه ریزی شده ایجاد گردد. با طرح اصول و برنامه های منظم و مرتب جدید، علاقمندی مردم به بازی کرکت بیشتر گردیده و به تعداد تماشاچیان ان نیز افزوده شد.

اولین مسابقه رسمی کرکت در جریان جنگهای داخلی انگلستان در سال 1660 میلادی برگذار شد.  با ختم جنگهای داخلی این کشور و شروع  دورهء بازسازی، بازی کرکت به یک سپورت رسمی و حرفوی تبدیل گردید و مورد توجه خاندان  اشراف قرار گرفت. زیرا این بازی توانسته بود وسیله خوبی برای لذت و برپایی بساط شرط گذاری وقمار آنان، به حساب آید.

از اینکه تا سال 1696 میلادی مطبوعات آزاد در انگلستان وجود نداشت، بازی ها و اتفاقات سپورتی هم  به اطلاع عموم رسانیده نمیشد. با به میان امدن مقررات و قوانین مطبوعات آزاد در این کشور، مسابقه کرکت که در سال 1597 در منطقه سوسیکس برگذار گردید، از طریق روزنامه ها و وسایل نشراتی  به شدت تحت پوشش قرار گرفت و خوانندگان زیادی را بخود مشغول داشت.

اولین کلب رسمی کرکت در لندن، در سال 1700 بنیانگذاری شد ولی تا سال 1722 از چگونگی فعالیت ها و اجراات آن گزارشات رسمی منتشر نمیگردید.

قرن 18 را میتوان اوج گسترش این بازی در کشور انگلستان نامید.  بازی کرکت در این قرن به یک بازی ملی تبدیل گردید. سیر و سیاحت مردم، رفت و امد های تجارتی و تلاش های استعماری انگلیس سبب شد تا بازی کرکت به  سرزمین های امریکای شمالی و هند راه باز کند.

در سال 1744 دست اندرکاران بازی کرکت در صدد آوردن  تغییرات در قوانین و مقررات این بازی شدند. با آوردن تغییرات در ابزار و لوازم بازی کرکت به جالبیت و اصولمندی آن افزوده شد. چناچه قبل از بکارگیری ویکت های مورد استفاده امروزی، یک چوب برای اخراج بازی کن در زمین بازی مورد استفاده قرار میگرفت. بعدا در نوع و اصول انداختن توپ روشها و شیوه های معینی را درنظر گرفتند. “بیتس مین ها” تا این زمان از دنده های معمولی چوبی کار میگرفتند که شبیه چوب “هاکی” بود. اما بعدا به “بیت ” فعلی تغییر شکل دادند.

در جریان قرن 18 کرکت بازان پرآوازهء ظهور نمودند که مشهوترین آنها ” وییام بیدل، توماس ویمارک، ریجارد نیولند، روبرت کولچین، جان سمال، لمپی ستیفنز، دیوید هاریس” وغیره بودند. کلب های مشهور کرکت در همین ایام عبارتند از: هامبلدون و سلیندون.

اما مشهورترین کلب ورزش کرکت در سال 1787 پایه گذاری شد و بنام MCC یاد میشود.

در اواخر قرن 18 کلب های مشهور کرکت در شمال انگلستان بنام های “کلب کرکت شیفلد و کلب کرکت ناتینگهام” پا به عرصه گذاشتند که از محبوبیت خاصی میان مردم برخوردار بودند.

در قرن هژدهم بازی کرکت تنها به مردان منحصر نماند و خانم ها نیز به ان روی آوردند. اولین بازی رسمی کرکت میان تیم های کرکت زنان شهر براملی و همبیلدون، دقیقا به روز جمعه 26 جولای 1745 برگزار شد. در آن مسابقه، زنان مانند مردان، به بیتنگ، بالینگ و دوش پرداختند که در پایان مسابقه تیم کرکت زنان همبیلدون  با اخذ 127 رنز در مقابل تیم زنان کرکت براملی که موفق به گرفتن  119 رنز گردیده بودن، برنده شناخته شد.

.

ادامه دارد………….

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA