ads

سیاست کشورهای همسایه تعیین کننده اوضاع افغانستان

مسئله كمكهاي نظامي كشور ايران براي گروه طالبان درچند سال اخير ازجمله موضوعاتي است كه بیشتر نيروهاي ناتو و مقامات عالي رتبه نظامي ايالات متحده امريكا مطرح می کنند.

نویسنده: The Killid Group
7 حمل 1389
سیاست کشورهای همسایه تعیین کننده اوضاع افغانستان

کلید * هفتم حمل 1389

مسئله كمكهاي نظامي كشور ايران براي گروه طالبان درچند سال اخير ازجمله موضوعاتي است كه بیشتر نيروهاي ناتو و مقامات عالي رتبه نظامي ايالات متحده امريكا مطرح می کنند.

به نقل از روزنامه تايمز چاپ لندن اخيرا يك شبكه تلويزيوني بريتانيا تصاويری از سلاح و اسناد را منتشر کرده كه بر بنیاد آن در سال گذشته ميلادي بيش از10 تُن سلاح و مهمات از ايران به افغانستان فرستاده شده که در نزديكي مرز میان دو کشور ضبط شده است.

مقامات نظامي ناتو نيز تايید می کنند كه ايران براي طالبان اسلحه و آموزش نظامي ميدهد ولی آنها به اين نظراند كه دخالت ايران در اين موضوع به اندازه ای نيست كه در جنگ افغانستان تعين كننده باشد.

از جانب دیگر در آخرين مورد روزنامه ساندي تايمز به نقل از دو قومندان طالبان در ولايت غزني و ميدان وردك نوشته است، دستگاه استخبارتي ايران طالبان را در حوالي شهر زاهدان مورد آموزش هاي نظامي قرار ميدهند.

با این وجود زمري بشري سخنگوي وزارت امور داخله افغانستان ميگويد، مسولين اين وزارت درمورد تعليم وتربيه و انجام كمك هاي نظامي كشورايران براي گروه طالبان تحقيقات را آغاز کرده اند ولی در حال حاضر نميتوانند در مورد این موضع ابراز نظر کند.

در همین حال نجيب محمود استاد پوهنحي حقوق پوهنتون كابل ميگويد، افغانستان بعنوان يك حكومت مستقل بايد این موضوع را از راه هاي ديپلوماتيك با ايران مطرح کند و تفهيم نمايد كه دوستي و اعتماد دو دولت در گرو حفظ و حراست مرزها و عدم مداخله در مسايل داخلي يكدیگر است.

نورالحق علومي نماينده مردم كندهار در ولسي جرگه نیز ضمن تاكيد بر موثريت نقش كشورهاي همسايه در مبارزه عهلیه تروريزم و آوردن امنيت در افغانستان تاکید کرده است که دليل اصلي چنين عملی از سوي كشورهاي همسايه افزايش نيروهاي نظامي كشورهاي خارجي در افغانستان است.

خواستيم موضوع را با سخنگوي نيروهاي ايساف نيز درميان بگذاريم ولي باوجود تماس هاي مكرر دفترسخنگوي اين نيروها حاضربه ارائه جزئيات دراين مورد نگرديدند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA