ads

درمورد فرهنگ هيچ كار نميشود

“عبدالقادر فرخ”؛ يكي از هنرمندان و ممثلان موفق سينماي افغانستان است. وي سال 1332 در باغ علي مردان شهركابل، در يك فاميل هنري متولد شد و با فراغت از ليسهء عالي “نادريه”؛ تحصيلاتش را در ثقافت هنر سابق افغانستا ن و مركز فرهنگي آلمان “گويته انستيتيوت”، به پايان رساند.

نویسنده: The Killid Group
15 حوت 1388
درمورد فرهنگ هيچ كار نميشود

“عبدالقادر فرخ”؛ يكي از هنرمندان و ممثلان موفق سينماي افغانستان است. وي سال 1332 در باغ علي مردان شهركابل، در يك فاميل هنري متولد شد و با فراغت از ليسهء عالي “نادريه”؛ تحصيلاتش را در ثقافت هنر سابق افغانستا ن و مركز فرهنگي آلمان “گويته انستيتيوت”، به پايان رساند.

اين سينماگر موفق، از هفت سالگي وارد سينما شده و تا حال، درده ها فلم و نمايشنامه، نقشهاي مختلف بازي نموده و علاوه براينكه  سينماگر است، فعلاً به حيث رئيس تيآتر ملي افغانستان نيز ايفاي وظيفه ميكند.

“حماسهء عشق (نقش اول)، لحظه ها، پرندگان محاصره، دهكده ها بيدار ميشوند، دكونډې زوي…” فلمهايي اند كه عبدالقادر فرخ، در آن ها نقش داشته است.

براي معلومات بيشتر از زندگي و فعاليت هاي كاري اين هنرمند، باوي گفتگوي مختصري انجام داديم و ابتدا از او پرسيديم چه باعث شد كه به هنر سينما و تيآتر، روي آورديد؟ وي گفت: “زندگي روي تصادف مي چرخد و همين تصادفهاست كه شخصيت ها را ماندگار ميسازد. پدر من موزيك دايركتر تيآتر افغانستان بود؛ فلهذا در درامه “انفلوانزاي عشق” كه نوشتهء يوسف كهزاد بود و به يك طفل خُردسال، ضرورت داشت، عبد الرشيد “جليا” از پدرم تقاضا كرد كه من بايد نقش اين طفل را در تيآتر بازي كنم. اين تصادف باعث شد كه من در تيآتر افغانستان وارد شده و به حيث يك اكتور خُردسال شناخته شوم.

آقاي فرخ مي گويد كه در كنار درامه هاي افغاني، در چندين درامهء خارجي نيز نقش بازي كرده و در اكثر نمايشنامه ها و فلمها، در نقش اول ظاهر شده است. وي مي افزايد: “علاوه براينكه در حدود چهل فلم، بازي كرده ام، بيش از يكصدو پنحاه نمايشنامه را نيز كار كرده ام.”

 از آقاي فرخ پرسيديم كه در كدام نقش، احساس آرامش ميكني؟ وي گفت: “كسانيكه در سينما و تيآتر كار مي كنند، هر نقشي كه براي شان داده شود، بايد كار كنند؛ من هم منحيث يك بازيگر، در هر نقش (جدي، كوميدي، تراژيدي، مثبت و منفي) با احساس آرام بازي ميكنم.

عبدالقادر؛ با سينماي هاليوود و سينماي جهان نيز همكاري دارد. به گفتهء خودش؛ او در چهار فلم خارجي كار كرده، كه يكي از آنها فلم هاليوودي “كاغذپران” است و وي در نقش پدر خانواده “جنرال طاهري” ظاهر شده است.

وي مي افزايد: “نيلوفر در باران” ، “تابستان در هواي كابل” و “عصيان” فلمهاي خارجي استند كه من درآن ها، نقش داشته ام و از تمام فلمهاي خارجي ام راضي استم.

 از فرخ در مورد فلم “نيلوفر در باران” توضيح خواستيم؛ وي گفت اين فلم، كار مشترك سينماي فرانسه، آلمان و افغانستان است كه من افتخار بازي در آن را دارم.

فرخ، سينماي سابق افغانستان را موفق خواند و گفت: “سينماي سابق ما، مطابق به فرهنگ اصيل افغانستان كار ميكرد؛ اما سينماي فعلي ما به دست جوانان خودسر افتاده است و هركس مطابق ميل خود، كار مي كنند.”

وي افزود سينماي ما يك سينماي موفق بود؛ زيرا كه از طرف مسوولان، به هنرمند توجه ميشد؛ اما حالا سينماي ما از بي توجهي مقامات، به دست سينماگران غيرمسلكي افتاده است.

فرخ گفت كه وزارت اطلاعات و فرهنگ، به سينماي افغانستان، هيچ توجهي ندارد و اين كار، باعث شده كه مردم به سوي فلمها و سريال هاي خارجي بروند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA