ads

افزایش عواید 130 درصدی زغالسنگ سمنگان

عواید معادن ذغال سنگ درهء صوف سمنگان، در سال 1388 خورشیدی، بیش از 130 درصد افزایش را نشان میدهد. عواید معادن ذغال سنگ درهء صوف سمنگان، در سال 1388 خورشیدی، بیش از 130 درصد افزایش را نشان میدهد. در سال یاد شده نزدیک به 327 هزار تُن ذغال سنگ، استخراج و به فروش رسیده و قراراست […]

نویسنده: The Killid Group
22 وری 1389
عواید معادن ذغال سنگ درهء صوف سمنگان، در سال 1388 خورشیدی، بیش از 130 درصد افزایش را نشان میدهد.

عواید معادن ذغال سنگ درهء صوف سمنگان، در سال 1388 خورشیدی، بیش از 130 درصد افزایش را نشان میدهد.

 در سال یاد شده نزدیک به 327 هزار تُن ذغال سنگ، استخراج و به فروش رسیده و قراراست در سال آینده یکصدهزار تن ديگر، افزایش داده شود.

از ذغال سنگ دره صوف سمنگان، بيشتر در افغانستان برای گرم ساختن خانه  در زمستان استفاده می شود و بازار بزرگ مصرف ذغال سنگ افغانستان را پاکستان تشکیل مي دهد.

انجنیر عبد الخالق رئیس تصدی ذغال سنگ شمال می گوید که در سال 1388 خورشیدی، به ارزش بیش از 356 ملیون افغانی ذغال سنگ از معادن ولسوالی درهء صوف ولایت سمنگان، استخراج و به فروش رسیده است. وی گفت مبلغ یاد شده؛ افزایش 137 درصدی درسال 1388 خورشیدی، نسبت به سال قبل را نشان میدهد. همچنان وی علاوه کرد که این تصدی، تلاش دارد سالانه یکصد هزار تن در استخراج ذغال سنگ افزایش دهد.

نامبرده افزود که ذغال سنگ یاد شده  توسط کارگران عادی استخراج و از سوی ریاست معدن شمال به فروش میرسد. درین معدن بزرگ، به تعداد 800 نفر کارمی کنند و ازین طریق امرار معاش می نمایند. وی علاوه نمود که باشندگان محل، ذغال تولید میکنند و به ریاست تصدی ذغال سنگ به فروش می رسانند.

استخراج غیرفنی

معدن ذغال سنگ دره صوف ولایت سمنگان؛ بزرگترین معدن ذغال در افغانستان را تشکیل می دهد که هنوز بصورت درست و فنی استخراج نمی گردد و باشندگان محل ازین معدن به صورت ابتدائی ذغال استخراج می کنند که اکثراً خالی از خطرهم نمی باشد.

مسوولان تصدی ذغال سنگ ولایت سمنگان میگویند که اکثر صوف های ایجاد شده توسط باشندگان محل، بدون بررسي تخنیکی انجنیران معدن ساخته شده اند و این مسئله اکثراً باعث انفجارات و حریق ميگردد، که درسال قبل، چهارتن جان های شانرا از دست دادند.

یک باشندهء محل كه 45 سال دارد و اسمش فیض محمد است  میگوید: “ما مجبوریم که در صوف ها داخل شویم و استخراج ذغال را که سخت ترین کار و خیلی ها خطرناک است، انجام دهیم؛ زیرا از یکسو خطر گازهای کشنده است و از سوی ديگر فروغلطیدن صوف ها میباشد و از جانب ديگر بی احتیاطی کارگران موجب ميشود كه حریق صورت گیرد.

باشندگان محل میگویند اگر دولت افغانستان تصیمیم بگیرد که امکانات فنی و تخنیکی را نصب نماید، هراس کارگران نیز از بین رفته و سالانه عواید دولت نیز صدها برابر افزایش خواهد یافت.

انجنیرعبدالخالق رئيس تصدی ذغال سنگ سمنگان میگوید: “تاکنون صدها صوف توسط کارگران، غيرفني ايجاد شده که اکثریت آنان، خیلی خطرناک بوده و احتمالاً آنها باعث انفجار در معدن ميگردد.

  انجنیرعبدالخالق میگوید: “بزرگترین دستاورد وي از سال گذشته تاکنون، خاموش كردن حریقي است كه از دوران حکومت داکترنجیب شعله وربود و دولت موجود هم نتوانسته بود آنرا خاموش سازد، ولی اکنون کارکنان این تصدی، توانسته اند با مسدودسازی 105 صوف خودسر که در شعله ورشدن معدن نقش داشت، آتش را خاموش نمایند و قراراست که حدود 70 صوف ديگر را نیز که احتمالاً در شعله ور شدن دوبارهء آتش در معدن موثراند، مسدود سازند.

استخراج گروپهاي مسلح

درينحال مقامات محلی و وکلای مردم سمنگان، مدعی اند که یک معدن ذغال سنگ آن ولایت، از سوی یک گروپ مسلح غیرقانونی به گونهء خودسر استخراج می شود و عواید آن، به دولت سپرده نمی شود.

داکتر ضیأالدین شریعتی رئیس شورای ولایتی سمنگان، در این مورد به کلید گفت: گروپ مسلح یاد شده که تعداد شان به بیش از ده تن میرسد، یک معدن ذغال سنگ را در اختیار شان گرفته و به نفع شخصی شان به فروش می رسانند.

مقامات امنیتی سمنگان، با تایيد موجودیت یک گروپ مسلح غیرقانونی می گویند که علت اصلی موجودیت گروپ یاد شده در دره صوف، استخراج معادن ذغال سنگ است.

مل پاسوال عبد الرزاق ایلخانی قوماندان امنیه ولایت سمنگان می گوید گروپ یاد شده، مربوط به متنفذین قومی محل است و به زودی خلع سلاح خواهد شد؛ اما رئیس تصدی ذغال سنگ زون شمال می گوید که در گذشته، معدن ذغال سنگ ولسوالی بلخاب سرپل، بطور غیرقانونی استخراج می گردید؛ اما فکر نمی کند این موضوع در معدن سمنگان، راست باشد.

 قرار معلومات منبع؛ با وجود اینکه بزرگترین معدن ذغال سنگ کشور در شمال به ویژه در ولایت سمنگان است؛ اما تا حال به درستی معلوم نیست که در این معدن، چقدر ذغال سنگ موجود است.

انجنیر عبد الخالق همچنان می گوید سروی که در گذشته از سوی روسها صورت گرفته دقیق نمی باشد؛ روس ها قبلاً مقدار ذغال سنگ سمنگان را 105 ملیون تن تخمین زده بودند که به گفتهء عبدالخالق رئیس این تصدی؛ این آمار کمتراز 15 درصد ذغال سنگ سمنگان می باشد.

مقامات درحالی از افزایش عواید ذغال سنگ در شمال خبر می دهند که باشندگان این ولایات؛ از بلند بودن قیمت مواد سوختی یاد شده، شکایت نموده می گویند که نمی توانند آنرا خریداری نمایند.

این درحالیست که ذغال سنگ در سمنگان، بصورت غیرفنی و تخنیکی استخراج می شود و همه ساله، چندین تن حین استخراج ذغالسنگ دره صوف ها، جان  شان را از دست می دهند.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA