ads

سال 1398 با رویدادهای بزرگ امنیتی همراه بوده است

در حالی‌که امیدواری‌ها برای تامین صلح در کشور درسال 1398 نسبت به هر زمان دیگر بیشتر شده بود، اما این سال نیز مانند سال‌های گذشته با رویدادهای بزرگ امنیتی همراه بوده که تلفات زیادی در پی داشته است.

نویسنده: Atash
29 حوت 1398
سال 1398 با رویدادهای بزرگ امنیتی همراه بوده است

در حالی‌که امیدواری‌ها برای تامین صلح در کشور درسال 1398 نسبت به هر زمان دیگر بیشتر شده بود، اما این سال نیز مانند سال‌های گذشته با رویدادهای بزرگ امنیتی همراه بوده که تلفات زیادی در پی داشته است.
کشته‌شدن 63 تن در حمله انتحاری بر سالون عروسی در غرب کابل، کشته‌شدن 62 نمازگذار در دو انفجار بر یک مسجد در ولایت ننگرهار، حمله هوایی در ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند که به اساس معلومات منابع محلی سبب جان‌باختن چهل تن از غیرنظامیان شد، حمله مهاجمان به دفتر روند سبز در کابل، شدت جنگ از سوی طرف‌ها به‌خاطر امتیازگیری در پروسه صلح، قضیه مبهم حمله بالای خانه نظام‌الدین قیصاری به هدف گرفتاری وی که به ناکامی انجامید، حمله بالای آمر ستار یکی از قوماندان پیشین جهادی که سبب جان‌باختن وی، پسرش و سه تن از بسته‌گان وی شد، حمله‌ی راکتی در اطراف ارگ ریاست جمهوری هنگام انجام مراسم تحلیف و در آخرین مورد حمله بر 25 مین سالروز کشته‌شدن عبدالعلی مزاری از مهم‌ترین رویدادهای امنیتی در سال 1398 بود.
با این همه مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، هرچند تلفات افراد ملکی در سال ۱۳۹۸ کاهش اندک داشت، اما وضعیت کنونی ناگوار و غیرقابل قبول می‌باشد .
محمد نعیم نظری؛ معاون کمیسون مستقل حقوق بشر به کلید می‌گوید، در سال۹۸ 10 هزار و ۶۰۰فرد ملکی کشته شده که نسبت به سال قبل تفاوت کمتر را نشان می‌دهد .
وی می‌افزاید بیشترین تلفات به افراد ملکی ازسوی نیروهای دولتی وارد شده است .
از سویی هم، مقام‌های وزارت دفاع می‌گویند نیروهای امنیتی در این سال از حالت دفاعی بیرون شدند و حالت تهاجمی داشتند.
به گفته‌ی آنان حملات هوایی و زمینی در سال ۹۸ دوبرابر افزایش یافته بود و بیش از ۱۴ و لسوالی از تصرف طالبان بیرون امده است .
مقام‌های وزارت داخله نیز از کشته‌شدن ۹۳۹۶ تن از افراد کلیدی طالبان در این سال خبر داده و می‌گویند که نزدیک به ۲هزارتن به اتهام سازمان‌دهی حملات تروریستی بازداشت شده‌اند
در کنار این همه موارد، در هفته کاهش خشونت‌ها نیروهای امنیتی حالت دفاعی داشتند و خوش‌بینی‌ها برای پایان جنگ در کشور افزایش یافته بود و حملات طالبان نیز به حد زیادی کاهش یافته بود.
هرچند وزارت‌های دفاع و داخله سال 1398 را از نگاه امنیتی یک سال پردست‌آورد برای افغانستان عنوان می‌کنند، اما در این سال ولایت‌های فراه و کندز مثل سال قبل تا پرتگاه سقوط مواجه شد.
فواد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، در سال ۸۹ در هر ۲۴ ساعت بیش از۱۵ عملیات زمینی و بیش از ۱۰ عملیات هوایی انجام شده است .
وی همچنان می‌افزاید، نیروهای افغان در این سال ۶۰ درصد عملیات‌ها را مستقلانه انجام داده‌اند و تلفات این نیروها کاهش یافته است.
با این حال، شماری از تحلیل‌گران امور سیاسی به این باوراند که 1398سال خونین و تشدید جنگ در کشوربوده است.
عتیق الله امرخیل؛ آگاه امور نظامی می‌گوید، نظامیان و افراد ملکی در این سال متحمل تلفات زیادی شده‌اند
وی می‌گوید، طالبان با استفاده از پروسه صلح و امتیازگیری در این پروسه، فشارهای جنگی شان را علیه افراد ملکی افزایش دادند .
در همین حال، عبدالهادی عارض؛ یکی دیگر از تحلیل‌گران نظامی می‌گوید، اختلافات داخل حکومت و خودکامه‌گی‌ها سبب تشدید جنگ در این سال بوده است.
با این همه، طبق معلومات وزارت داخله 61 حمله انتحاری در سال 89 انجام شده که در نتیجه‌ی آن بیش از ۲هزار فرد ملکی کشته شدند.
براساس معلومات وزارت داخله، گراف جرایم جنایی در سال 1398، 21 درصد کاهش داشته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA