ads

ناکاره‌گی مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی مربوط به حوزه غرب کشور

مسوولان محلی ولایات حوزه‌ غرب، کارکرد مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی را در ولایات این حوزه موثر نمی‌دانند و حتی با چهره‌های برخی از این مشاوران اصلا آشنایی ندارند.

نویسنده: Atash
20 دلو 1398
ناکاره‌گی مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی مربوط به حوزه غرب کشور

مسوولان محلی ولایات حوزه‌ غرب، کارکرد مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی را در ولایات این حوزه موثر نمی‌دانند و حتی با چهره‌های برخی از این مشاوران اصلا آشنایی ندارند.
این مسوولان در مصاحبه با کلیدگروپ گفته‌اند، کدام میکانیزمی هم برای نظارت از کارکرد این مشاوران وجود ندارد.
معلومات کلید گروپ طبق مصاحبه با مسوولان محلی ولایات غربی افغانستان نشان می‌دهد که 17New مشاور از سوی ریاست اجراییه و 6 مشاور هم توسط رییس جمهور در این ولایات تعیین گردیده‌اند، اما این مسوولان کارکرد مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی را در ولایات حوزه غرب غیرموثر عنوان می‌کنند.
مسوولان محلی ولایت حوزه غرب از وظایف مشاوران رییس‌جمهور و رییس اجراییه آگاهی نداشته و می‌گویند که مشاوران هردو رهبر به ندرت با ادارات محلی و مردم دیدار و ارتباط داشته‌اند.
بر بنیاد معلومات، در حال حاضر ابراهيم كشكی، كمال عرب، عبدالكريم منوريان، رازمحمد احمدی، نثاراحمد غوريانی، جمال‌عبدالناصرحبيبی، بسم‌الله سروری، خانم ملالی علوی؛ به حیث مشاوران رییس اجراییه و سیروس علاف؛ مشاور رییس جمهور در هرات مقرر می‌باشند.
در ولایت بادغیس، گل محمد عارفی، عبدالخلیل صابری، مولوی محی‌الدین، انور یاوری؛ مشاوران رییس اجراییه، یعقوب شمس و سلیمان حامد؛ مشاوران رییس جمهور در ولایت غور، احمد رحیمی غوری؛ مشاور رییس جمهور، خیرمحمد غفوری و دین‌محمد عظیمی؛ مشاوران رییس اجراییه و در ولایت فراه هم، آصف امیری، عبدالصبور لوگری، عبدالرحیم قلعه‌کایی و عبدالقدیر توحیدی؛ مشاوران رییس اجراییه و گل‌محمد کوشانی و عبدالحی نعمتی؛ به حیث مشاوران رییس‌جمهور گماشته شده‌اند.
کلیدگروپ در این گزارش موفق شده است، با جمال عبدالناصر حبیبی؛ مشاور رییس اجراییه و سلیمان حامد؛ مشاور حقوقی رییس جمهور مصاحبه نماید اما برخی دیگر از مشاوران هردو رهبر در حوزه غرب به رغم تماس‌های کلید، حاضر به مصاحبه نشده‌اند.
در همین حال، کلید گروپ براساس اظهارات مشاوران رییس جمهور و ریاست اجراییه، دریافته است که ۲۱۹ تن به عنوان مشاور در ریاست اجرایی استخدام شده‌اند و از شمار مشاورین ریاست جمهوری هم که گفته می‌شود ده‌ها تن هستند؛ آمار دقیقی در دست نیست.
با این وجود، کلیدگروپ طبق اظهارات مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی دریافته است که بیش از 100 هزار افغانی معاش، استخدام یک سکرتر و دریور، همچنان امتیاز اخذ پاسپورت سیاسی و یا خاص و اختصاص 200 لیتر تیل در هر ماه برای هریک از مشاوران رسمی ریاست اجراییه در نظر گرفته شده است.
شماری از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی مدعی‌اند که مشاورگماری در حکومت وحدت ملی، گونه‌‌ای از امتیازدهی سران این حکومت به نزدیکان پیشین مبارزات انتخاباتی شان می‌باشد.
آنان می‌گویند که ماهانه میلیون‌ها افغانی از خزانه دولت جهت پرداخت معاش و دیگر امتیازات به مشاوران هردو رهبر حیف و میل می‌شود.
اما مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی این اظهارات را نمی‌پذیرند.
آنان می‌گویند که با مسوولان محلی و مرکزی در جلسات و نشست‌های جداگانه، مشکلات مردم را رسانده و طرح و برنامه‌هایی هم برای برطرف‌شدن مشکلات پیشنهاد گردیده اما طرح‌های متذکره به دلیل اختلافات سیاسی میان رهبران حکومتی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
این مشاوران از ارایه جزییات پیرامون برنامه‌های پیشنهادی شان که عملی شده یا خیر، خودداری کرده تاکید می‌دارند که آنان بیشتر بر تامین امنیت، پروژه‌های انکشافی و تحقق عدالت در روند رسیده‌گی به دوسیه‌ها و رسیده‌گی به مشکلات زندانیان تمرکز داشته‌اند.
با وجود این همه، جمال‌ناصر حبیبی؛ مشاور سیاسی رییس اجراییه در هرات به کلید می‌گوید، هم اکنون 219 مشاور رسمی و قراردادی در بخش‌های مختلف از سوی ریاست اجراییه فعالیت دارند که در دوسال اخیر شمار این مشاوران افزایش یافته اما وی رقم افزایش آن را مشخص نمی‌کند.
به گفته‌ی آقای حبیبی، بیش از 100 هزار افغانی معاش، استخدام یک سکرتر و دریور، همچنان امتیاز اخذ پاسپورت سیاسی و یا خاص و اختصاص 200 لیتر تیل در هرماه برای هریک از مشاوران رسمی ریاست اجراییه در نظر گرفته شده است.
وی می‌افزاید که مشاوران، افراد عادی نیستند و برای تجربیات و نفوذ سیاسی شان توسط رییس اجراییه تعیین شده‌اند.
همچنان سلیمان حامد؛ مشاور بخش قضایی رییس جمهور غنی می‌گوید، رییس جمهور ده‌ها فرد مسلکی و متخصص را بدون پروسه‌ی رقابتی به خاطر حکومت‌داری خوب به حیث مشاور تعین کرده است.
آقای حامد تاکید دارد که برای هر مشاور نظر به بست آن از 67 هزار افغانی تا به بیش از 100 هزار افغانی معاش تعیین شده است. استخدام دو محافظ امنیتی، توزیع پاسپورت سیاسی و پرداخت پول تیل موتر از دیگر امتیازات می‌باشد که برای مشاوران رییس جمهور غنی در نظر گرفته شده است.
در همین حال، مروه امینی؛ معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید، طرزالعمل خاصی در زمینه استخدام محافظان امنیتی مشاوران رهبران سیاسی وجود ندارد اما وزارت داخله به منظور تامین امنیت مقامات ارشد حکومتی مکلف به توزیع سلاح و یا هم تعیین محافظ می‌باشد.
از سویی هم، کلیدگروپ دریافته است که با وجود این‌همه امتیازات مسوولان محلی ولایات حوزه غرب از کارکرد مشاورانی که در سطح محلات فعالیت دارند راضی نیستند.
آنان حتی با نام و چهره‌های برخی از این مشاوران آشنایی ندارند.
بربنیاد آمارها، هشت مشاور از سوی رییس اجراییه و دو مشاور از جانب رییس جمهور در هرات گماشته شده‌اند.
اما جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات شمار این مشاوران را تایید و یا رد نمی‌کند.
او می‌گوید، هم اکنون اداره محلی از حضور و فعالیت مشاوران رییس جمهور و ریاست اجراییه آگاهی ندارد و به همین دلیل آمار دقیق آن هم معلوم نیست.
آقای فرهاد می‌افزاید که مشاوران هردو رهبر فقط در ترکیب هیات‌های مرکزی با مقام‌های محلی دیدار داشتنده‌اند.
پس از هرات ولایت بادغیس جایگاه دوم حضور بیشتر مشاوران ریاست جمهوری و ریاست اجراییه را به خود اختصاص داده است و به اساس معلومات مقامات محلی 4 مشاور از سوی رییس اجراییه و 2 مشاور از جانب رییس جمهور در این ولایت حضور دارد.
نجم‌الدین برهانی؛ سخنگوی والی بادغیس به کلید می‌گوید، این مشاوران با اداره محلی و مردم، جهت رسیده‌گی مشکلات این ولایت تا اکنون همکاری نداشته و ندارند.
آقای برهانی معتقد است که مشاوران هردو رهبر با مسوولان مرکزی روابط بهتر دارند و می‌توانستند جهت بهبود اوضاع بادغیس اقداماتی را روی دست گیرند، اما بیشتر آنان برای منافع شخصی خویش امورات شان را انجام می‌دهند.
همچنان ولایت فراه از نگاه تعداد مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی جایگاه سوم را در ولایات غربی به خود اختصاص داده است و به اساس معلومات مقامات محلی دو مشاور از سوی رییس جمهور و سه مشاور از جانب رییس اجراییه در این ولایت حضور دارد.
مسعود بختور؛ معاون والی فراه، کارکرد مشاوران هردو رهبر را در این ولایت بی‌نتیجه بیان می‌کند.
او می‌گوید، این مشاوران در دوران کارشان جهت شناسایی و رسیده‌گی به مشکلات فراه با اداره‌ی محلی و مردم ارتباط و هماهنگی لازم را نداشته‌اند.
آقای بختور، تاکید دارد که تامین امنیت، تطبیق پروژه‌های انکشافی و اعمار بند بخش‌آباد، از نیازهای اساسی می‌باشد که مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی برای بهبود اوضاع فراه باید به این بخش‌ها توجه حکومت مرکزی را جلب می‌کردند اما نکردند.
مسوولان محلی ولایت غور هم از کم‌کاری مشاوران رهبران سیاسی در این ولایت، انتقاد می‌کنند.
عبدالحی؛ سخنگوی والی غور به کلید می‌گوید، یک مشاور از جانب رییس جمهور و دو مشاور توسط رییس اجراییه در این ولایت تعیین شدند.
آقای خطیبی می‌افزاید که بسیاری از مسوولان اداره‌های دولتی غور و شهروندان این ولایت با نام و چهره‌ی مشاوران رهبران سیاسی آشنایی ندارند.
مسوولان محلی ولایات حوزه غرب در حالی از کم‌کاری مشاوران رییس جمهور و رییس اجراییه انتقاد می‌کنند که مشاوران هردو رهبر سیاسی می‌گویند، با درنظرداشت حیطه‌ی صلاحیت‌های خویش عمکارهای مهم و موثری در بخش‌های مختلف داشته‌اند.
جمال‌ناصر حبیبی که از آغاز دوران حکومت وحدت ملی تا اکنون به حیث مشاور سیاسی رییس اجراییه در هرات فعالیت دارد به کلید می‌گوید، جهت بهبود اوضاع امنیتی و رسیده‌گی به دیگر مشکلات مرکز و ولسوالی‌های هرات در هر هفته و یا ماه، یک‌بار جلسات مردمی تشکیل می‌شود و پس از آن، مشکلات و خواسته‌های مردم به صورت گزارش کتبی به مرکز کشور ارجاع می‌یابد.
همچنان سلیمان حامد؛ مشاور بخش عدلی و قضایی رییس جمهور غنی هم بدون ارایه جزییات، عملکرد خویش و سایر مشاور را رضایت‌بخش می‌داند.
کلیدگروپ تلاش کرد تا از نحوه‌ی فعالیت، تعداد و چه‌گونه‌گی امتیازات مشاوران رهبران حکومت وحدت ملی در ولایت‌های حوزه غرب کشور معلومات و جزییات بیشتر به‌دست بیاورد اما به رغم تماس‌های مکرر، ریاست اجراییه حاضر به ارایه پاسخ‌دهی نشد و ریاست جمهوری نیز بدون ارایه ارقام و پاسخ به سوالات اساسی کلید، فعالیت مشاوران رییس جمهور را موثر عنوان می‌کند.
دواخان مینه پال؛ معاون سخنگوی رییس جمهور، کارکرد مشاوران رییس جمهور را رضایت‌بخش می‌داند و تاکید دارد که تمام مشاوران براساس سابقه‌ی کاری، موثریت در بخش‌‌های گونا‌گون و نفوذ آنان در میان مردم و بخش‌های کاری‌شان، گزینش شده‌اند.
با این وجود، شماری از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی حوزه غرب، برخی از مشاوران رهبران سیاسی را متهم به سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی می‌کنند.
مسعوده کرخی؛ یکی از اعضای ولسی جرگه به کلید می‌گوید، شماری از کارمندان دولتی که از وظیفه‌ی شان برکنار و یا بست‌های شان لغو می‌گردد به حیث مشاور تعیین می‌گردند.
وی ادعا دارد که این مشاوران سواد کافی ندارند و بیشتر در تقرری کارمندان دولتی دخالت می‌کنند تا این‌که نزدیکان شان را در بست‌های مختلف دولتی استخدام نمایند.
نوراحمد حیدری؛ یکی از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گوید، استخدام مشاوران در حکومت وحدت ملی، گونه‌ای از امتیازدهی سران این حکومت به یاران پیشین مبارزات انتخاباتی شان می‌باشد.
وی می‌افزاید که مقرری مشاوران هردو رهبر نه تنها سودی نداشته، بلکه میلیون‌ها افغانی از عواید دولت جهت پرداخت معاش و دیگر امتیازات شان حیف و میل شده است.
با این‌که مشاوران جهت شناخت و رسیده‌گی به مشکلات سطح محلات باید با مردم روابط و هماهنگی‌های لازم را داشته باشند اما برخی از باشنده‌های ولایت‌های غربی با نام و چهره‌ی مشاوران رییس جمهور و رییس اجراییه آشنایی ندارند.
آنان می‌گویند که مشاوران براساس نفوذ سیاسی تعیین شده‌اند و بیشتر به خاطر بقای موقف سیاسی و حفظ منافع شان مصروف بوده و هستند، به همین دلیل ارتباط و همکاری با مردم نداشته‌اند.
پیش از این هم گفته شده بود که برخی از مشاوران رییس جمهور و ریاست اجراییه از جایگاه سیاسی شان سوءاستفاده کرده و در وزارت خانه‌ها برخی از خویشاوندان و نزدیکان خود را جابه‌جا نموده‌اند.

 

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA