ads

کدام یک راست می‌گویند؟

مقامات در ولایت بلخ می گویند که برای پنجمین سال کشت مواد مخدر در این ولایت همچنان صفر است؛ اما شماری از باشندگان محل و موسسه  تحقیقاتی “آریو” از کشت مجدد کوکنار به این ولایت خبر می‌دهند.

نویسنده: The Killid Group
28 سرطان 1390

مقامات در ولایت بلخ می گویند که برای پنجمین سال کشت مواد مخدر در این ولایت همچنان صفر است؛ اما شماری از باشندگان محل و موسسه  تحقیقاتی “آریو” از کشت مجدد کوکنار به این ولایت خبر می‌دهند.

مقامات ولایت بلخ می گویند:هرچند درآغاز سال براثر تحرکات مخالفان در بعضی ساحات ناامن ولسوالی “چمتال” و”چهار بولک” تریاک کشت گردیده بود ولی با درایت مقامات محلی وهمکاری مردم محل، این ساحات نیز تخریب گردیده است.

ذبیح الله اختری؛ رییس تخنیک ولایت بلخ می گوید: “برای پنجمین سال کشت مواد مخدر(تریاک وچرس ) در ولایت بلخ در حالت صفر باقی مانده و مسئولان تلاش خواهند نمود تا وضعیت در سال های آینده نیز چنین باشد.”

وی اضافه می کند، سالانه یک ملیون دالر بابت عدم کشت تریاک از طرف مرکز به ولایت بلخ اختصاص داده می شود که در پروژه‌های عام المنفعه ( در مناطقی که قبلاً مواد مخدر کشت می شد)  هزینه می گردد. به گفتۀ وی در سال جاری نزدیک به 40 کیلومتر سرک در ولسوالی‌های چهار بولک، چمتال، دولت آباد، بلخ، مارمل  و شولگرۀ این ولایت از پول کمک برای محو مواد مخدر  قیر ریزی شده و چندین مکتب و کلینیک نیز در این مناطق احداث گردیده و در جریان سال جاری نیز 7 مکتب در حال ساخت بوده و ساختمان های یک مکتب و یک کلینیک دیگر نیز در جریان این روزها قراردادش امضاء گردیده است.

وی علاوه می کند:” ولایت بلخ در این زمینه پیشقدم است؛ یعنی زمانی این ولایت از لحاظ کشت مواد مخدر در درجۀ سوم قرارداشت؛ ولی 5 سال است که این کشت به صفر پایین آمده  و از جانب دیگر  نفوس  ولایت بلخ نسبت به بسیاری از ولایت‌های کشور زیاد بوده و زمین های زراعتی زیادی دراین ولایت وجود دارد  به همین دلیل  باید دولت این بودجه را به دو ملیون دالر افزایش دهد تا آن ها بتوانند با ایجاد پروژه‌های بیشتر سهولت‌هایی را در اختیار دهقانان قرار دهند.

محمد رحیم؛ رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ می گوید که مسئولان با ایجاد پروژه‌های عام المنفعه زمینه زندگی بهتر را برای دهقانان فراهم می سازند تا دست از کشت مواد مخدر بکشند و به زرع سایر محصولات زراعتی بپردازند.

محمد رحیم هم چنان علاوه می کند که در سه ماه اول سال جاری، 15 تن از قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر و به پنجۀ قانون سپرده شده و مقادیری مواد مخدر نیز از نزد این افراد کشف گردیده و در موقع لازم حریق خواهد گردید.

به رغم این اظهارات خوش بینانه چندی پیش موسسه “آریو” در گزارشی از افزایش کشت مواد مخدر در بلخ خبر داده بود. در گزار واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان آمده است:” کشت کوکنار پس از چند سال رکود، دوباره در ولایات بدخشان و بلخ که (عاری از کشت کوکنار شده بود) آغاز گردیده است. دلایل از سرگیری کشت کوکنار در این دو ولایت، بلند رفتن قیمت کوکنار، فعالیت زورمندان و وابستگان آنها، عدم امنیت و شرایط نابسامان اقتصادی عنوان شده است. این افراد دهقانان را تشویق می کنند تا دوباره به این عمل دست بزنند.”

شماری از باشندگان ولایت بلخ نیز با تایید این گزار از گسترش کشت کوکنار در این ولایت خبر می دهند.

شماری از باشندگان ولسوالی های بلخ می گویند که همه ساله در قسمت‌هایی از ولسوالی های چهاربولک، چمتال و شولگره تریاک کشت می گردد.

به گفتۀ انان درسال جاری نیز در مناطق مثل “زیکزیک” و علی زی که اکثرا مخالفان دولت نیز درآن فعالیت دارند تریاک کشت گردیده بود.

اما ذبیح الله اختری می گوید:” آنان در اوایل سال، قسمت هایی را که مواد مخدر کشت گردیده بود همه را تخریب نموده اند.”

اما یکی از باشند گان ولسوالی چمتال شریف الله توخی می گوید:” این درست است که مزارع  تخریب شده اما این کار پس از برداشت حاصل مواد مخدر بوده است.” وی می گوید که تریاک در بلخ در اخیر زمستان کشت می‌شود و در دوم ماه حمل حاصلات آن برداشت و تخریب مزارع تریاک همیشه پس از جمع آوری آن صورت می گرد.

محمد عثمان صدیقی؛ یکی از باشندگان ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ از عدم کارایی برنامه معیشت بدیل شکایت نموده می افزاید:” قبلاً در این ولسوالی تریاک کشت می گردید اما حالا که کشت نمی گردد نیز  پروژه های عام المنفعه بسیار کم بوده و دهقانان از آن استفاده نمی توانند.” او می گوید من خودم دهقان استم اما نمی دانم که پول کمک برای عدم کشت تریاک چه وقت آمده و کجا به مصرف رسیده است. وی علاوه می کند امسال خشکسالی است و در حال حاضر شماری زیادی از دهقانان از بیکاری و نبود حاصلات زراعتی رنج می‌برند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA