ads

کریمی: گزارش بانک جهانی نشان‌دهنده حقایق در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان است

اخیرا بانک جهانی با نشر گزارشی، از پیشرفت‌های اقتصادی در افغانستان خبر داده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
12 جوزا 1402
کریمی: گزارش بانک جهانی نشان‌دهنده حقایق در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان است

بر اساس این گزارش ، قیمت مواد خوراکی و نفتی در افغانستان کاهش یافته، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی ثابت باقی مانده و صادرات و عواید ملی هم افزایش یافته است.

از سویی هم در این گزارش آمده است؛ پرداخت به‌موقع معاش‌های کارمندان، افزایش تولید مواد خوراکی و ایجاد تسهیلات در برداشت پول از بانک‌ها، از دیگر دستآوردهای مثبت در افغانستان به‌حساب می‌آید.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی، این گزارش بانک جهانی را نشان‌دهنده حقایق در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان و تلاش حکومت برای بهبود وضعیت می‌خوانند.

بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید گفت: ” فساد و اختلاس از همه اداره‌های دولتی ریشه‌کن شده است، عواید به‌گونه شفاف جمع‌آوری می‌شود و مهم‌تر از همه، جلو قاچاق دالر که در ثبات پول افغانی تاثیرگذار می‌باشد نیز گرفته شده است.”

به باور کریمی، اگر تحریم‌های جهانی بر امارت اسلامی وضع و ذخایر ارزی بانک مرکزی منجمد نمی‌شد، افغانستان در بخش اقتصادی، بیشتر پیشرفت می‌کرد.

در گزارش بانک جهانی آمده است که در ماه مارچ سال جاری، سطح تورم مالی به 1.94 درصد کاهش یافته است، در حالیکه در سال 2022 میلادی، 18.3 درصد بود.

محمد شبیر بشیری؛ مبصر اقتصادی، در این مورد گفت:” دلیل کنترول تورم مالی، کمک‌های خارجی، عرضه پول نقد وگردش آن در بازارها که مشمول کمک‌های خارجی است، می‌باشد. همچنان سیاست‌های پولی روی دست گرفته شده از سوی بانک مرکزی، زیر مدیریت امارت اسلامی هم در این بخش نقش داشته است.”

اما آیا این پیشرفت‌ها بر وضعیت اقتصادی مردم، تاثیر داشته و یا خواهد داشت؟

محب‌الله شریف؛ مبصر سیاسی در پاسخ به این سوال گفت:” گزارش بانک جهانی نقاط زیاد مثبت دارد، اما به این معنی نیست که مردم افغانستان از فقر بیرون شده باشند. بهتر است درکنار چنین پیشرفت‌ها، پروژه‌های عام‌المنفعه تطبیق شود و سکتور خصوصی ودولتی برای افراد بی‌کار، از این طریق فرصت‌های کاری ایجاد کنند، زیرا نبود کار در بازار یک مشکل جدی بوده وباعث بلند رفتن میزان فقر هم شده است.”

بانک جهانی در حالی وضعیت اقتصادی افغانستان را نسبت به یک سال پیش، خوب توصیف می‌کند که بر اساس معلومات دفتر همآهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) بیش از 28 میلیون تن در افغانستان به‌کمک‌های بشردوستانه، نیاز دارند.

اما مقام‌های امارت اسلامی، وضع تحریم‌ها و منجمد شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی را از دلایل عمده این وضیعت می‌دانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA