ads

کار بند پاشدان هرات پس از تصویب بودجه از سرگرفته می‌شود

مقام‌های ولایت هرات، می‌گویند که کار ساخت بند پاشدان در این ولایت، در سال جاری هجری شمسی، دوباره آغاز و تکمیل می‌شود.

نصرالله احمدی
12 جوزا 1402
کار بند پاشدان هرات پس از تصویب بودجه از سرگرفته می‌شود

به گفته آنان، کار بند پاشدان 80 درصد تکمیل شده است و 20 درصد باقی‌مانده آن نیز پس از تصویب و توشیح بودجه، تکمیل خواهد شد.

نثار احمد الیاس؛ سخنگوی والی هرات به کلید می‌گوید که برای ساخت این بند، 117 ملیون دالر امریکایی، بودجه اختصاص داده شده است.

الیاس افزود:” برای تمام ملت عزیز، خصوصا مردم متدین ولایت هرات اطمینان می‌دهیم که بند پاشدان در بودجه 1402 گنجانده شده و امید است در وقت توشیح کدام تغییرات در بودجه به وجود نیاید، همچنان برای تمام ملت اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی برای مهار آب‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.”

در همین حال، مسئولان حوزه دریایی هریرود – مرغاب می‌گویند، با آغاز آب‌گیری در بند پاشدان، سطح آب‌های زیرزمینی بلندتر رفته و زراعت به‌گونه چشم‌گیری رشد خواهد کرد.

سردارولی مزمل؛ رییس این حوزه دریایی، در صحبت با کلید گفت که با استفاده از بند پاشدان، دو میگاوات برق نیز تولید می‌شود.

مزمل گفت:” با تکمیل شدن بند، زراعت رشد خواهد کرد، 2 توربین برق و دوکانال عمومی در طرف راست و چپ دارد و 13 هزار هکتار زمین کشاوزی را آب‌یاری می‌کند.”

با این حال، باشنده‌گان ولایت هرات، از امارت اسلامی می‌خواهند که کار ساخت بند پاشدان در این ولایت را هرچه زودتر از سر بگیرد.

بسم الله نوری؛ باشنده هرات می‌گوید، آب یکی از نیازهای اساسی دهقانان در ولایت هرات است که با ساخت بندها، مشکلات شان در زمینه دسترسی به آب زراعتی حل خواهد شد.

نوری گفت:” وقتی آب نباشد کشت و زراعت رشد نمی‌کند. بناء هر پروژه‌ای که در این راستا روی دست گرفته و اجرا می‌شود، همه برای دهقانان از اهمیت خاصی برخوردار است و قسمی که دیده می‌شود، سطح آب در قریه‌ها پایین رفته است.”

از سویی هم نوید اکبری؛ دیگر باشنده هرات می‌گوید که در سال جاری، به دلیل نبود آب و بارنده‌گی کافی، کشت بیشتر دهقانان از بین رفته است.

اکبری افزود” اگر بند پاشدان فعال شود، می‌تواند بر علاوه برق به ولایت هرات بیشتر زمین‌های زراعتی را آب‌یاری کند. تقاضا داریم که کار ساخت و ساز این بند را به اتمام برسانند تا مردم بتوانند از آب و برق آن استفاده کنند.”

گفتنی‌ست که کار ساخت بند پاشدان در ولسوالی کرخ ولایت هرات، پس از تحولات سیاسی ماه اگست سال 2021 میلادی، متوقف شد.

متخصصان می‌گویند که با ساخت این بند، شمار گردشگران در ولایت هرات افزایش یافته و زمینه برای پرورش ماهی در اطراف آن نیز فراهم خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA