ads

زابلیان بی‌جا شده از بازگشت به خانه‌های شان خوشحال‌اند

خانواده‌های بی‌جا شده در ولایت زابل از اینکه پس از سال‌ها دوباره به خانه‌های خود بازگشته‌اند، خوشحال استند. این خانواده‌ها از بهبود وضعیت امنیتی، ابراز خرسندی کرده و از حکومت می‌خواهند که در زمینه فراهم‌سازی کار و سرپناه، با آنان کمک کند. از سویی هم، مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان زابل، می‌گویند که ده‌ها خانواده مهاجر و بی‌جاشده دوباره به خانه‌های شان در این ولایت بازگشته‌اند و دولت هم در حد توان، با آنان کمک کرده است.

عبدالقیوم عاجز و جمشید مجددی
9 جوزا 1402
زابلیان بی‌جا شده از بازگشت به خانه‌های شان خوشحال‌اند

سید رحمن 25 ساله، بیل به دست دارد و می‌خواهد برای آخرین بار زمین خود را که گندم کاشته، آب‌یاری کند. او می‌گوید که پس از مدت کوتاهی گندم‌هایش را دَرَو خواهد کرد.

او چهار سال پیش به‌دلیل جنگ، از شهر قلات به ولسوالی سیوری بی‌جا شده بود و در آنجا دهقانی می‌کرد، اما پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، دوباره به خانه و منطقه‌ اصلی‌اش بازگشته است.

سید رحمن، از هفت ماه به‌اینسو که دوباره به خانه‌اش بازگشته، مصروف کشت وکار در زمین‌هایش است.

“زمانی که جنگ بود، ما از این جا به ولسوالی سیوری مهاجر شده بویم، اما زمانی که امارت اسلامی به قدرت رسید و صلح و امنیت تامین شد، ما هم دوباره به منطقه خود آمدیم و زمین‌ خود را دوباره فعال ساختیم. اکنون زند‌گی بهتر داریم.”

سپینه 41 ساله هم که سه سال پیش به دلیل جنگ از منطقه باباگک در شهر قلات فرار کرده و در ولسوالی ارغنداب مسکن گزین شده بود، اکنون دوباره به منطقه اصلی‌اش بازگشته است.

“در گذشته در ارغنداب زند‌گی می‌کردیم و اکنون دوباره به قریه خود آمده‌ایم. ما از الله راضی هستیم، چون تیراندازی و جنگ تمام شد و مسلمانان آرام شده‌اند. اکنون وضعیت بسیار خوب است.”

ازسویی هم وحید‌الله 23 ساله، جوانی‌است که خانواده‌اش حدود 40 سال پیش، به پاکستان مهاجر شده بود.

وحیدالله که درپاکستان به دنیا آمده از دولت و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهد که در زمینه تهیه سرپناه برای شان کمک کنند.

“من در آنجا تولد شده‌ام. به گفته پدرم در کمپ نمبر چهار به دنیا آمده‌ام. به خاطر اینکه صلح و امنیت در کشور تامین شده است، بعد از مدت زمان طولانی برگشته‌ایم. خانواده‌های زیادی از قریه ما استند که می‌خواهند برگردند.”

در همین حال ریاست امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان ولایت زابل، می‌گوید که شمار عودت‌کنند‌گان در این ولایت افزایش یافته است.

مولوی محب‌الله، آمر عودت‌کنند‌گان این ریاست، می‌گوید که با این خانواده‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی کمک می‌شود.

“شمار خانواده‌هایی که از ایران و پاکستان برگشته‌اند، به 602 خانواده می‌رسد. زمانی که امارت اسلامی در قدرت نبود، این خانواده‌ها نمی‌توانستند به مناطق خود بروند، اما اکنون که امنیت تامین شده است، حدود 110 خانواده بی‌جاشده دوباره به مناطق خود بازگشته‌اند.”

ممکن است شمار خانواده‌های عودت‌کننده از این هم بیشتر باشد، زیرا تمام خانواده‌های عودت کننده خود را به‌گونۀ رسمی ثبت نمی‌کنند و به‌همین دلیل نگرانی وجود دارد که بیشتر خانواده‌ها از کمک محروم خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA