ads

حضور پر رنگ دختران در انستیتیوت‌های علوم صحی

شماری از محصلین دختر که مصروف آموزش پرستاری(نرسنگ) و قابلگی در انستیتیوت‌ها می‌باشند، از حکومت می‌خواهند که اجازه دهد دختران در پوهنتون‌ها و مکتب‌ها نیز آموزش‌های شان را ادامه دهند. در عین حال مسئولان برخی از این انستیتیوت‌ها از افزایش دختران در این نهادهای تحصیلی خبر می‌دهند.

هاجر جعفری
9 جوزا 1402
حضور پر رنگ دختران در انستیتیوت‌های علوم صحی

شماری از دخترانی که رشته‌های پرستاری(نرسنگ) و قابلگی  را در انستیتوت‌ها فرا می‌گیرند، از فعال بودن این نهادهای آموزشی خرسند بوده و از حکومت می‌خواهند که به دختران اجازه دهد که در پوهنتون‌ها و مکتب‌ها نیز درس‌های شان را ادامه دهند.

مروه رسولی، محصل در یکی از انستیتیوت‌ها از اینکه درشرایط کنونی خیلی زمینه‌های آموزشی از دختران گرفته شده، انستیتیوت‌ها را یک فرصت خوبی در زمینه آموزش دختران می‌داند.

“در رشته قابلگی درس می‌خوانم و در صنف ما دختران بسیار زیاد استند. درس‌های ما به گونۀ بسیار خوبی جریان دارد.”

فاطمه، دیگر محصل انستیتیوت‌ از اینکه نتوانسته رشته دلخواهش را در پوهنتون فراگیرد غمگین است، اما از اینکه می‌تواند در انستیتوت به تحصیل خود ادامه دهد، خرسند است.

“من امتحان کانکور را سپری کردم و در پوهنتون دولتی کامیاب شدم. اما به دلیل مسدود شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران، اکنون به انستیتوت آمده و درس می‌خوانم.”

در عین حال برخی از مسئولان انستیتیوت‌های علوم صحی نیز از افزایش محصلین دختر در این مؤسسات آموزشی خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که با مسدود شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران شاگردان انستیتیوت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

میرویس نعیمی، مسئول یکی از انستیتیوت‌های خصوصی درین مورد چنین می‌گوید:”در انستیتیوت ما، در بخش‌های صحی تعداد محصلین دختر نسبت به گذشته زیاد شده، چون پوهنتون‌ها به‌روی دختران بسته شده است.  فعلا تنها همین انیستیتیوت‌ها به‌روی دختران باز است و دلیل دیگرش هم این است که اکثر دختران به رشته‌های صحی علاقه دارند.”

بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم و همچنان تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها باعث شده است که دختران به هر فرصت آموزشی چنگ بزنند. چنانچه براساس گزارش‌ها دختران برعلاوه انستیتیوت‌ها به مدارس دینی نیز به گونه چشمگیری روی آورده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA