ads

محصلان دختر: اجازه دهید به تحصیل مان ادامه دهیم

شماری از دختران محصل بار دیگر از حکومت می‌خواهند که اجازده دهد تا آنان به تحصیلات شان ادامه بدهند. در عین حال شماری از کارشناسان می‌گویند که اگر تعلیق آموزش دختران بیش از این ادامه یابد، در سیستم معارف و تحصیلات عالی کشور اختلال جبران ناپذیر به میان می‌آید.

هاجر جعفری
8 جوزا 1402
محصلان دختر: اجازه دهید به تحصیل مان ادامه دهیم

شماری از محصلان دختر می‌گویند که بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران باعث شده است که آنان یک سمستر از درس پس بمانند.

این دختران می‌افزایند که قرار است از پسران امتحان نهایی سمستری اخذ شود که دختران از حضور در آن محروم شده‌اند.

مبینه نیک‌بین، یکی از این محصلان می‌گوید اگر روند تحصیل او به تعلیق نمی‌رفت، او بزودی از پوهنتون فارغ می‌شد.

“تعلیق تحصیل زنان تاسف بار است. اگر تحصیل ما ادامه می‌یافت، حال در آستانه فراغت می‌بودیم، اما فعلا از یک سمستر پس ماندیم.”

زینب رستگار، یکتن دیگر از این محصلان می‌گوید که منع تحصیل دختران ضربه جبران ناپذیری بر تحصیل دختران وارد کرده است.

“نزدیک به شش ماه است که پوهنتون‌ها به‌روی ما بسته می‌باشد. ما از درس‌ها پس ماندیم و محصیلین پسر که مشغول درس استند، اکنون امتحان نهایی سمستر شان را سپری می‌کنند، اما سرنوشت ما هنوز نامعلوم است و خانه نیشین استیم.”

درعین حال ضیاءالحق زریاب، یکتن از محصلان پسر نیز از حکومت می‌خواهد که به دختران اجازه دهد تا آنان مانند پسران تحصیلات شان را ادامه دهند.

“امتحانات نهایی سمستر 20 جوزا شروع می‌شود، از حکومت می‌خواهیم که زمینۀ تحصیل را برای خواهران ما فراهم کند تا آنان نیز بتوانند درس بخوانند.”

از سوی دیگر برخی از کارشناسان به این نظر اند که تعلیق تحصیل یک قشر جامعه باعث اختلال در روند تحصیلی و تعلیمی می‌گردد.

عبدالقهار سروری، یکتن از کارشناسان آموزشی می‌گویدکه همه اقشار جامعه حق دارند به گونۀ یک‌سان از امتیازات تحصیلی و تعلیمی برخوردار شوند.

“اینکه تعلیم دختران در مکتب‌ها به مدت 2 سال و تحصیل دختران در پوهنتون‌ها در یک سمستر، بدون کدام دلیل موجه به تعلیق می‌افتد، اخذ امتحان و پیشرفت پسران بدون حضور دختران در پوهنتون، باعث اختلال سیستم تعلیمی و تحصیلی خواهد شد.”

امتحان نهایی سمستر در پوهنتون‌ها درحالی برگزار خواهد شد که تنها پسران در آن اشتراک می‌کنند و روند تحصیل دختران بیش از 5 ماه است که به تعلیق در آمده است.

مسئولان امارت اسلامی اما همواره تاکید کرده‌اند که تحصیل دختران موقتا به تعلیق درآمده و با فراهم شدن شرایط مناسب محصلان دختر می‌توانند دوباره برسر درس‌های شان حاضر شوند.

اکنون دختران خواستار رفع تعلیق تحصیل شان شده و از حکومت می‌خواهند که باید هرچه زودتر همان شرایط مناسب را در زمینۀ تحصیل دختران فراهم سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA