ads

روی آوری دختران به مدارس دینی در هرات

با بسته شدن پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مراکز آموزشی به‌روی دختران، شمار زیادی از محصلان و دانش‌آموزان دختر به دارالحفاظ‌ها و مدارس دینی رو آورده‌اند. آنان می‌گویند که درحال حاضر مدارس دینی تنها گزینه‌ آموزشی است که برای دختران باقی مانده است.

مرجان وفا
8 جوزا 1402
روی آوری دختران به مدارس دینی در هرات

حدود دو سال از رویکار آمدن امارت اسلامی می‌گذرد و در این مدت از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم گرفته تا توقف تحصیل دختران در پوهنتون و  ممانعت از حضور دختران در مراکز آموزشی همه و همه دختران را نسبت به آموزش شان نگران کرده است.

با این حال شماری از دختران می‌گویند که در حال حاضر مدارس دینی یگانه گزینه‌ای است که برای آنان باقی مانده است.

حبیبه یک شاگرد مکتب که اکنون خود را شامل کورس تجوید کرده است می‌گوید:”بعد ازآنکه مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران بسته شد، خیلی از دختران روی آوردند به مراکز آموزشی، اما پس از مدتی مراکز آموزشی هم بسته شد و خودم به دارالحفاظ روی آوردم. قرآن کریم می‌خوانم و آنرا حفظ می‌کنم.”

درعین حال نازنین که یک محصل است، می‌گوید در مدتی که به پوهنتون رفته نتوانسته خود را شامل یک مدرسه دینی کرده و به آموزش قرآن کریم پرداخته است.

“از مدتی که پوهنتون به روی ما بسته شده، ما واقعا از لحاظ روحی و روانی در وضیعت خوبی قرار نداریم. در دنیای علم و تکنالوژی، ما به علم دسترسی نداریم. فعلا مدارس دینی یگانه گزینه آموزشی ما است.”

با این همه مسؤلان در ریاست پوهنتون هرات می‌گویند که تحصیل دختران در پوهنتون‌ها موقتا تعلیق شده است.

عزیز نعمانی، رییس پوهنتون‌ هرات به کلید گفت:”امارت اسلامی افغانستان مسئولیت دارد که تمام نیاز های معرفتی و اجتماعی را در نظر داشته باشد. بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران یک امر معطل شده است، نه ممنوع شده. برای  اینکه بازگشایی درست‌تر و کامل‌تر باشد، یک مدتی را در بر می‌گیرد، ولی امارت اسلامی افغانستان متعهد به فراهم کردن زمینه‌ تحصیل برای تمام اقشار جامعه است.”

از سوی دیگر برخی از آگاهان اختلال در روند آموزش را باعث گسترش فقر دانش در جامعه دانسته و خواهان بازگشایی هرچه زودتر تمام مکتب‌ها و پوهتون‌ها به‌روی دختران استند.

سید عثمان رضایی، یک تن از جامعه‌شناسان دراین مورد چنین نظری دارد:”وقتی پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی به‌روی دختران بسته شد، آنان در جستجوی راه‌های دیگری شدند، مثلا: به آموزش آنلاین، مدارس دینی و یا صنایع دستی روی آوردند. اما ادامه چنین وضعیت می‌تواند بر روند آموزش درجامعه تاثیرات منفی بگذارد.”

 دختران درحالی به مدارس دینی روی آورده‌اند که از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بیش از  ۶۰۰ روز و از توقف تحصیل دختران در پوهنتون‌ها حدودد پنج ماه می‌گذرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA