ads

روی آوری دختران بازمانده از آموزش به فروشندگی آنلاین

شماری از دختران بازمانده از آموزش در هرات به کارو بار فروشندگی از طریق آنلاین رو آورده‌اند. آنان می‌گویند تا بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران، تلاش می‌کنند یگان سرگرمی مناسبی داشته باشند. از سویی هم مسئولان در پوهنتون هرات نوید می‌دهند که امارت اسلامی به‌زودی برای بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران، اقدام خواهد کرد.

مرجان وفا
7 جوزا 1402
روی آوری دختران بازمانده از آموزش به فروشندگی آنلاین
عکاس: مرجان وفا

شماری از دختران بازمانده از آموزش در هرات در تلاش ایجاد یگان سرگرمی برای خود می‌باشند و فروشندگی از طریق آنلاین، یکی از این سرگرمی‌ها برای آنان شده است.

تبسم که محصل رشته‌ ادبیات دری است، می‌گوید که بسیار علاقه به درس خواندن دارد، اما چه کند که اکنون این اجازه به دختران داده نمی‌شود.

او می‌افزاید که در چنین حالتی نمی‌خواهد دست روی دست گذاشته و در خانه بماند، بلکه در تلاش ایجاد شغل مناسب برای خود است.

“به‌خاطری‌که خانه نشین نباشم، کار فروشندگی آنلاین را شروع کردم. این کار را با یک سرمایه اندک شروع کردم و امیدوارم فایده کنم. خواست من از تمام دختران این است که در خانه ننشینند و تلاش کنند تا بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران، یگان سرگرمی برای خود ایجاد کنند.”

وی از دولت  می‌خواهد که هرچه زودتر دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کند.

خاطره جامی، یک تن دیگر از محصلان دختر نیز به کاروبار فروشندگی از طریق آنلاین رو آورده است. او نیز می‌گوید که این کار را با سرمایه‌ خیلی کم آغاز کرده است.

“زمانی‌که این کار را شروع کردم، فقط دوهزار افغانی داشتم. با آن پول کتاب خریدم و به فروش آن پرداختم. اگرچه فروش کتاب‌ها خوب نیست، چون این فرهنگ هنوز نهادینه نشده است، اما من و خواهرم امید مان را از دست نداده و به کار مان ادامه می‌دهیم. یک روزی کار ما رونق پیدا خواهد کرد.”

با این همه مسئولان در ریاست پوهنتون هرات می‌گویند که وزارت تحصیلات عالی تحصیل دختران را به‌گونه موقتی به تعلیق در آورده و بزودی دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز خواهد شد.

عبدالعزیز نعمانی، رییس پوهنتون هرات می‌گوید که بازگشایی پوهنتون‌ها یک امر معطل شده است، نه منع شده.

“واضح است که امارت اسلامی افغانستان مسئولیت دارد که تمام نیازهای معرفتی و اجتماعی را در نظر داشته باشد. بازگشایی یک امر معطل شده است، نه ممنوع شده. بازگشایی درست‌تر و کامل‌تر یک مدتی را در بر می‌گیرد، ولی وزارت تحصیلات عالی متعهد به فراهم کردن زمینه تحصیل برای تمام اقشار جامعه است.”

از سوی دیگر برخی از آگاهان به این نظراند که رو آوردن دختران به کار می‌تواند پیامدهای منفی بر زندگی آنان داشته باشد، زیرا آنان درست زمانی که باید بیاموزند، مجبور می‌شوند کار کنند.

مسعوده کروخی، فعال حقوق زن می‌گوید که دختران از روی مجبوری در تلاش ایجاد سرگرمی برای خود شده‌اند.

“دختران درحالی که ذهن و فکر شان آماده فراگیری و آموزش است، از نهایت مجبوری و کاهش رنج و درد شان، به کارهای تجاری روی آورده‌اند.”

وی می‌افزاید که حکومت کنونی باید هرچه زودتر در رابطه به بازگشایی پوهنتون‌ها و سایر مراکز آموزشی به‌روی دختران، تصمیم خود را بگیرد تا آینده جامعه با مشکل بی‌سوادی روبه‌رو نگردد.

وزارت تحصیلات عالی در ماه جدی سال گذشته به تمام پوهنتون‌ها دستور داد که تحصیل دختران تا امر ثانی تعلیق گردد. این درحالی است که بیش از 600 روز از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم می‌گذرد، اما تاکنون هیچ خبری از بازگشایی دوباره آن نیست.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA