ads

درد و رنج معلولین در کندهار

جنگ‌های داخلی همانند سایر ولایات کشور، در ولایت کندهار نیز هزاران معلول را بجا گذاشته و درحال حاضر شمار زیادی از آنان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌‎کنند. این معلولین از حکومت و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند که در چنین شرایط دشوار دست معلولین را گرفته و آنان را تنها نگذارد. از سوی دیگر مسئولان در ریاست شهدا و معلولین ولایت کندهار می‌گویند که  این اداره در تلاش است که با همکاری نهادهای کمک‌رسان مشکلات معلولین را حل کند.

ریحان و مسرور تابش
7 جوزا 1402
درد و رنج معلولین در کندهار

در ولایت کندهار همانند سایر ولایات کشور جنگ‌های داخلی هزاران معلول را بجا گذاشته و آنان در شرایط دشوار اجتماعی و اقتصادی به زندگی شان ادامه‌ می‌دهند.

در این ولایت یک شهر معلولین نیز وجود دارد که با کمک یک سازمان کمک‌رسان عربی ساخته شده و به کسانی که دست و پای شان را از دست داده باشند، اختصاص یافته است.

شماری از افراد دارای معلولیت در این شهرک شکایت دارند که زمینۀ کار برای آن‌ها فراهم نیست و کمک‌های بشری نیز دریافت نکرده‌اند.

عبدالمالک آغا که در شهرک معلولین زندگی می‌کند، شکایت دارد که حکومت و نهادهای کمک‌رسان از معلولین روگشتانده‌ و کمکی به آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

“مشکلات زیاد داریم. از حکومت می‌خواهیم که از ما دستگیری کنند. وقتی کمک‌های بشری توزیع می‌شود، مَلِک چند کارت به چند نفر می‌دهد و افراد نیازمند از دریافت کمک باز می‌مانند.”

این افراد دارای معلولیت همچنان از حکومت می‌خواهند که زمینۀ کار را برای آنان فراهم کند تا مشکلات زندگی شان کاهش یابد. احمد بلال، فرزند یک فرد معلول می‌گوید که دولت و نهادهای کمک‌رسان هیچ توجهی به او نکرده و به همین دلیل وی از بیکاری و فقر رنج می‌برد.

“مشکل ما این است که کار وجود ندارد و  هر روز در قریه گشت‌وگذار می‌کنیم، اما یک افغانی هم نداریم.  شما خودتان می‌بینید که کسی دو دست و پایش قطع است و کسی هم از دو چشم نابینا است.”

در همین حال برخی از معلولان از کاهش معاش ماهوار شان شکایت دارند و این موضوع را دلیل بدتر شدن وضعیت زندگی شان عنوان می‌کنند. آنان از حکومت می‌خواهند که زمینۀ کار را برای اعضای خانواده‌های شان فراهم کند تا مشکلات شان کاهش یابد.

غنی محمد، رییس شهرک معلولین کندهار با تایید این موضوع می‌گوید که در این شهرک افراد معلولی نیز وجود دارند که از چهار عضو معلول می‌باشند و توان کار را ندارند و باید دولت به آن‌‎ها توجه کند.

“این 5 هزار تن با مشکلات زیادی رو به‌رو اند. آنان از نعمت دیدن محروم هستند و یا از چهار عضو معلول و بسیار بیچاره می‌باشند.”

با این حال مسئولان ریاست شهدا و معلولین در ولایت کندهار، از مشکلات معلولین چشم‌پوشی نکرده و می‌گویند که به همکاری نهادهای کمک‌رسان، به دنبال حل مشکلات آنان استند. این مسئولان می‌گویند که معلولین به سه بخش تقسیم شده‌اند و شماری از آن‌ها معاش نیز دریافت‌ کرده‌اند.

مولوی طاهر آغا، رییس ریاست شهدا و معلولین ولایت کندهار در این مورد به کلید گفت:”در تلاشیم تا توجه نهادهای کمک‌رسان را جلب کنیم، زیرا افراد ناتوان بر ما حق دارند و  ما در حد توان خود به آن‌ها کمک خواهیم کرد.”

گفتی است که تاکنون 2 هزار و 578 معلول ازسوی مسئولین ثبت و راجستر شده‌اند و هرسال برای افرادی که کاملا فلج باشند مبلغ 96 هزار افغانی، برای کسانی که از دو عضو معلول باشند مبلغ 68 هزار افغانی و برای کسانی که از یک عضو معلول باشند مبلغ 36 هزار افغانی معاش پرداخت می‌شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA