ads

برگزاری دومین نمایشگاه افغان لاجورد درهرات

دومین نمایشگاه افغان لاجورد با ۳۰۰ غرفه برای چهار روز در هرات برگزار شده است که ۱۰۰ غرفه آن مربوط به زنان می‌باشد. مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که این نمایشگاه به مناسبت هفتۀ صنعت و حمایت از تولیدات داخلی برگزار شده است. اشتراک کنند‌گان نیز این نمایشگاه را دارای تاثیرات مثبت روی تولیدات داخلی می‌دانند. 

مرجان وفا
3 جوزا 1402
برگزاری دومین نمایشگاه افغان لاجورد درهرات
عکاس: مرجان وفا

دومین نمایشگاه افغان لاجورد که به مناسبت هفته صنعت در هرات برگزار شده، قرار است تا چهار روز ادامه داشته باشد. مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از تولیدات داخلی عنوان می‌کنند.

حمیدالله خادم، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید که در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ غرفه برای مردان و ۱۰۰ غرفه برای زنان اختصاص داده شده است.

“اکثر محصولاتی که به نمایش گذاشته شده، تولیدات داخلی مربوط به ولایت‌های هرات، کندهار، غور، فراه، بادغیس و نیمروز می‌باشد. در حدود ۲۰۰ غرفه به مردان و۱۰۰ غرفه برای زنان اختصاص داده شده است.”

از سویی هم شماری از اشتراک کنند‌گان این نمایشگاه می‌گویند که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها می‌تواند روی تجارت و تولیدات داخلی تاثیرات مثبت بگزارد.

برکت‌الله امینی، مدیر یکی از شرکت‌ها می‌گوید:”برگذاری چنین نمایشگاه‌ها معرفی کننده تولیدات داخلی است. برای فروشنده و خریدار فرصت خوبی است. از مردم شریف افغانستان خواهشمندیم که از محصولات داخلی حمایت کنند. کوشش می‌کنیم روی تولید محصول از لحاظ کیفیت با کشورهای خارجی رقابت کنیم.”

همچنان حلیمه فیروزی که قالین‌باف است، از مردم خواهان حمایت می‌باشد.

“من تقریبا سی سال است که قالین‌بافی می‌کنم. این نمایشگاه‌ها خیلی تاثیر می‌گذارد. امید است که تاجران بیایند و قالین‌های ما را دیده و کیفیت آنرا متوجه شوند.”

با این همه، بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گویند که مردم باید از نمایشگاه‌ها و صنایع داخلی حمایت کنند.

مصطفی، یک تن از بازدید کنند‌گان می‌گوید که برای حمایت از صنایع داخلی به دیدن این نمایشگاه آمده است:”امروز‌ به عنوان یکی‌از شهروندان آمدم به دیدن محصولات و تولیدات داخلی. خوشبختانه چیزهای زیادی را دیدم و امیدوارشدم که ماهم در لیست کشورهای تولید کننده قرار بگیریم.”

از سوی دیگر مقامات محلی درهرات حمایت شان را از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها اعلام کرده و می‌گویند که امارت اسلامی آماده خدمت به مردم است.

شیخ نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات می‌گوید که مقامات محلی از صنعت و تجارت حمایت می‌کند.

“من همیشه برای تمام صنعت‌گران و تاجران گفته‌ام که شما طرح‌هایی را که قابل اجرا باشد آماده کنید، چون ما ثمرۀ آن را دیدیم و فعلا حدود ۳۰ هزار نفر در شهرک صنعتی به طور مستقیم کار می‌کنند. شاید  حدود ۱۰۰ هزار نفر به طورغیرمستقیم کار کنند. ما می‌خواهیم که صنعت ما رو به خود کفایی برود و قوی شود.”

پس از رویکار آمدن امارت اسلامی در کشور، این دومین نمایشگاه افغان لاجورد است که درهرات برگزار می‌گردد. گفته می‌شود که از اکثر ولایت‌های کشور در این نمایشگاه صنایع داخلی و دستی به نمایش گذاشته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA