ads

کمبود کتاب‌های درسی در مکتب‌های بادغیس

دانش‌آموزان در خیلی از ولایت‌های کشور به خصوص در ولایت بادغیس، از کمبود لوازم و‌کتاب‌های درسی شکایت داشته و از مسئولان خواهان رسیدگی به این مشکل می‌باشند. از سویی هم مسئولان در ریاست معارف بادغیس، می‌گویند که تلاش‌ها برای رسیدگی به این مشکل جریان دارد.

مرجان وفا
2 جوزا 1402
کمبود کتاب‌های درسی در مکتب‌های بادغیس

از آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۲ خورشیدی حدود دوماه می‌گذرد، اما شاگردان مکتب در ولایت بادغیس از کمبود کتاب‌های درسی شکایت دارند.

شریف احمد، یک تن از این شاگردان می‌گوید که کمبود کتاب‌های درسی درس‌های آنان را با سکتگی مواجه کرده است.

“کتاب‌های مربوط به هشت مضمون درسی، از طرف مکتب توزیع شده‌است، ولی ما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستیم که کتاب‌های سایر مضامین را از بازار خریداری کنیم.”

این شاگرد مکتب ‌از مسئولان وزارت معارف می‌خواهد که در راستای فراهم کردن کتاب‌های درسی تلاش ورزیده و کتاب‌های تمامی مضامین را در دسترس دانش‌آموزان قرار دهند.

امیرمحمد، یکی دیگر از متعلمین مکتب در ولایت بادغیس می‌گوید که او ناگزیر هشت مضمون درسی را با هزینه شخصی از بازار خریداری کرده است.

“ما زیاد کمبود کتاب داریم، یک تعداد کتاب‌ها را از مکتب گرفتم و  یک تعداد آنرا از بازار خریدم. مثلا کتاب کمپیوتر، تعلیمات و غیره در دسترس ما نیست.”

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که نبود کتاب‌های درسی سبب کاهش کیفیت سطح یادگیری شاگردان می‌گردد.

سیدمحمودفهیم انتظار، استاد پوهنتون در بادغیس می‌گوید که کمبود کتاب‌های درسی، سبب کاهش کیفیت آموزش شده و میزان فراگیری مهارت‌ها از سوی متعلمین کاهش می‌یابد.

“کتاب‌های درسی از الزامات روند یادگیری و یاددهی در روند نظام تعلیمی هرکشور است که در تمامی فعالیت‌های آموزشی معلمین و متعلمین تاثیر دارد. بدون شک کمبود کتاب‌های درسی سبب کاهش کیفیت آموزش و میزان فراگیری مهارت‌ها از سوی متعلمین می‌گردد. بدین اساس مسئولان مکلف هستند که این معضل را حل کنند.”

مسئولان در ریاست معارف ولایت بادغیس نیز کمبود کتاب درسی در مکتب‌های این ولایت را تایید می‌کنند.

محب‌الله احسان، رییس معارف ولایت بادغیس می‌گوید، هرچند درسال جاری بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی از مرکز کشور به این ولایت انتقال یافته‌است، اما با آن‌هم مشکل کمبود کتاب‌های درسی، به طور کامل برطرف نشده‌است.

“در سال جاری حدود بیش از پنج لک جلد کتاب از کابل ارسال شده که ما آنرا به مکاتب توزیع کردیم، اما این مقدار کافی نیست، چون ما حدود هفت لک جلد کتاب‌ درسی در بادغیس نیاز داریم. ما این موضوع را با وزارت معارف شریک ساختیم و انشاءالله که حل می‌شود.”

براساس معلومات مسئولان، درحال حاضر ۵۰۸ باب مکتب و مدرسه دینی در بخش ذکور و اناث، در مرکز و ولسوالی‌های ولایت بادغیس فعالیت دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA