ads

دختران هراتی به دنبال آموزش فن و حرفه

شماری از دختران بازمانده از آموزش در ولایت هرات می‌گویند که با بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران، آنان مجبور شدند به فن و حرفه روی بیاورند. در همین حال مرکز آموزشی توان‌مندی بانوان، از محدود مراکزی به شمار می‌رود که در حال حاضر برای دختران صنف‌های نقاشی، هنر، فن و حرفه ایجاد کرده است.

مرجان وفا
31 ثور 1402
دختران هراتی به دنبال آموزش فن و حرفه

اینجا دریک فضای کاملا زنانه، دختران بازمانده از آموزش جمع شده‌اند؛ دخترانی که به جای قلم و کتابچه قیچی خیاطی را در دست گرفته و به جای آموزش دروس مکتب، حرفه خیاطی را می‌آموزند.

آنان می‌گویند که پس از بسته شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران، از روی مجبوری به یادگیری هنر و حرفه روی آورده‌اند.

زینب که یک شاگردان مکتب است، می‌گوید که از حدود هشت ماه مصروف فراگیری خیاطی و طرح و دیزاین می‌باشد. او می‌افزاید که دوست داشت در آینده پیلوت شود.

“قبل از این که مکتب به روی ما بسته شود، ما آرزوهایی داشتیم مثلا: من دوست داشتم پوهنتون بروم و در آینده یک پیلوت خوبی شوم، اما پس از بسته شدن مکتب‌ها، دیگر امیدی نداریم و آمده‌ایم خیاطی می‌کنیم.”

به همین شکل شماری از زنانی که وظایف شان را در مؤسسات و نهادهای غیر دولتی از دست داده‌اند نیزبه فن و حرفه رو آورده‌اند.

ثریا حیدری، یک تن از زنانی‌است که پس از رویکار آمدن امارت اسلامی شغل خود را از دست داده و به تاز گی به فن و حرفه روی آورده است.

“از زمانی‌که دولت تغییر کرده، تعداد زیادی از قابله‌ها بیکار شده‌اند. براساس مشکلاتی که وجود دارد، ما نتوانستیم وظیفه بگیریم. برای همین آمدیم اینجا تا خود را مشغول کنیم و سرگرم باشیم.”

از سوی دیگر مسئولان مرکز آموزش فن و حرفه، می‌گویند که در حدود ۱۶۰ تن در این مرکز مصروف یادگیری حرفه‌هایی چون: نقاشی، خیاطی، فن سخنرانی و دیگر حرفه و‌ هنر می‌باشند.

تفسیره‌ اکبری، مدیر مسئول مرکز توانمند سازی بانوان می‌گوید که اکثر دخترانی‌که به این مرکز مراجعه می‌کنند، دختران بازمانده از آموزش می‌باشند.

“حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر به حرفه و هنر روی آورده‌اند. بیشتر صنف‌های خیاطی داریم، خانم‌هایی که خود را شامل کرده‌اند، بیشتر از قشر محصل و دانش آموز هستند. دراین اواخر تعداد محصلان در مرکز آموزش فن و حرفه بیشتر شده است.”

درعین حال زینب حسینی که در این مرکز خیاطی و نقاشی را به زنان و دختران آموزش می‌دهد، می‌گوید:”هنرجوهای ما از اقشار متفاوت هستند بشمول دختران محصل، دختران دانش آموز و دیگر زنان که اخیرا محصلان بیشتر شده‌اند. شاگردان کم سن هم داریم، یعنی کوچک‌ترین هنرجوی من حدود یازده تا ۱۲ ساله است.”

بیشتر از ۶۳۰ روز از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم می‌گذرد، همچنان در ماه جدی سال گذشته دروازه‌های پوهنتون‌ها نیز به‌روی دختران مسدود شد و در عین حال ‌زنان از رفتن به وظایف شان در مؤسسات هم منع شدند.

این اقدامات امارت اسلامی تاکنون واکنش‌های زیادی را در پی داشته، اما مقامات حکومت کنونی همواره تاکید کرده‌اند که با فراهم شدن شرایط مناسب، به تمام دختران اجازه آموزش داده خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA