ads

دختران خواهان برگزاری امتحان اگزیت

شماری از دختران فارغ از رشته طب که واجد شرایط امتحان اگزیت  می‌باشند، می‌گویند که از این امتحان بازمانده و از حکومت می‌‌خواهند که هرچه زودتر زمان امتحان آنان را مشخص کند. در عین حال شماری از داکتران نیز می‌گویند، در صورتی که امتحانات اگزیت و اکمال تخصص داکتران زن به تعلیق در آید، بزودی در کشور  با کمبود داکتران زن، به‌خصوص متخصصین نسایی مواجه خواهیم شد.

هاجر جعفری
16 ثور 1402
دختران خواهان برگزاری امتحان اگزیت

شماری از دختران واجد شرایط امتحان اگزیت بار دیگر از حکومت خواسته‌اند که هرچه زودتر برای برگذاری امتحان اگزیت دختران واجد شرایط اقدام نموده و آنان را از بی‌سرنوشتی نجات دهند.

این دختران می‎گویند که اگر امتحان اگزیت از آنان گرفته نشود، نمی‌توانند اجرای وظیفه کنند.

لیزا نیکزاد، یکتن از دختران واجد شرایط امتحان اگزیت می‌گوید که او با مشقت‌های فروان توانسته هفت سال درس ‌بخواند تا برای جامعه خود خدمت کند، اما اکنون از بی‌سرنوشتی رنج می‌برد.

“در صورتی‌که امتحان اگزیت از ما گرفته نشود، هیچ‎گونه زمینۀ کاری برای ما فراهم نخواهد بود و در هیچ شفاخانه یا مرکز صحی وظیفه گرفته نمی‌توانیم. ثانیا وقتی اگزیت را سپری نکنیم، امتحان اکمال تخصص هم از ما گرفته نمی‌شود و به این دلیل بخش‌ نسایی ولادی از تخصص برای فعلا کاملا حذف شده، چون در این  بخش همه زنان بودند.”

دیانا قدوسی، دیگر واجد شرایط امتحان اگزیت از حکومت ‌می‌خواهد که در برابر زحمات و مشکلاتی که آنان در این هفت سال متحمل شده‌اند، بی‌تفاوت نماند و به زودترین فرصت شرایط را برای ادامه تحصیل آنان مهیا کند.

“امتحان اگزیت را از دختران نگرفتند. این موضوع بسیار مایوس کننده است و باعث نا ‌امیدی هردختری می شود. آنان هفت سال با تحمل سختی‌ها  و مشکلات در شرایط بد اقتصادی درس خوانده تا بتواند به مردمش خدمت کنند. خواست ما از حکومت این است که سرنوشت ما را معلوم کند.”

در همین حال شماری از داکتران نیز با ابراز نگرانی از کمبود داکتران زن در کشور، می‌گویند اگر امتحان دختران واجد شرایط اگزیت به مدت طولانی به تعلیق درآید، بزودی با کمبود داکتران زن مواجه خواهیم شد.

داکتر یوسف طیب، درین مورد می‌گوید:”ما در نقاط دور دست کشور باکمبود داکتران زن مواجه استیم و  عدم اخذ امتحان اگزیت از محصلین دختر و عدم اشتراک داکتران زن در برنامه اکمال تخصص، سیستم صحی را در کشور بیش از پیش بامشکل مواجه می‌سازد. در نتیجه کمبود داکتران بخش نسایی، در ارایه خدمات به مردم در قریه‌ها و نقاط دوردست مشکل بوجود خواهدآمد.”

در همین حال سازمان صحی جهان به مناسبت روز جهانی قابله، در توییتی گفته است که جهان باکمبود 9 صد هزار قابله روبرو است و در افغانستان نیز نقش قابله‌ها در ارایه خدمات صحی خیلی مهم است و باید به آن توجه بیشتر شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که در روز‌های اخیر ثبت نام امتحان داکتران مرد برای برنامه اکمال تخصص وزارت صحت عامه آغاز گردیده است، اما داکتران زن هنوز امتحان اگزیت شان را سپری نکرده و نمی‌توانند درین‌برنامه اشتراک کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA