ads

نمایشگاه آثار خطاطی باعنوان “تلاوت قلم” درهرات برگزار شد

نمایشگاهی تحت عنوان” تلاوت قلم” برای سه روز در هرات برگزار گردیده که تنها مردان می‌توانند از آن دیدن کنند. برگزار کنندگان این نمایشگاه هدف از برگزاری آنرا پیوند دادن دین و هنر و همچنان شناختاندن دین اسلام به شهروندان عنوان می‌کنند.

مرجان وفا
15 حمل 1402
نمایشگاه آثار خطاطی باعنوان “تلاوت قلم” درهرات برگزار شد

نمایشگاه سه روزه و مردانه تحت نام “تلاوت قلم” در هرات برگزار شده است. در این نمایشگاه حدود پنجاه اثر خطاطی به نمایش گذاشته شده که حدود شش اثر آن مربوط به سه زن می‌باشد.

سمسار کریمی یکی از برگزار کنند‌گان این نمایشگاه می‌‌گوید:”حدود پنجاه اثر از استادان بزرگ هراتی با پیام‌های دینی و قرآنی به نمایش گذاشته شده است. چنین نمایشگاه‌ها می‌توانند درترویج بهتر قرآن‌خوانی و دین کمک کند.”

همچنان نیک مستمند، یکی از خطاطان هرات می‌گوید که در این نمایشگاه آثار زیادی به نمایش گذاشته شده که نشان می‌دهد، هنرمندان در آثار شان پیوند بین هنر و دین را انعکاس داده‌اند.

وی می‌افزاید:”متاسفانه در سال‌های اخیر به خطاطی چندان توجهی صورت نگرفته است، چون ما به شدت به کمبود مواد خطاطی مواجهیم و امیدواریم که از این پس مورد توجه قرار گیریم.”

از سوی دیگر مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که این اداره از تمامی هنرمندان حمایت می‌کند تا هنر جایگاهش را در جامعه بیابد.

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید:”ریاست اطلاعات و فرهنگ تمام تلاش خود را جهت همکاری و حمایت از هنر خطاطی انجام می‌دهد و ما درتلاش برگزاری چنین برنامه‌هایی استیم تا هنر را زنده‌ نگهداریم.”

 خطاطان و خوش‌نویسان هرات می‌گویند که این هنر قبل از دوره تیموریان خطوط مشخصی داشت که مشهورترین آن؛ خطی که در هرات بیشتر رایج است، بانام خط نستعلق یاد می‌شود، اما خطوط دیگر نظر به بی‌توجهی کمرنگ شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA