ads

زنان معترض خواهان آزادی دختران بازداشت شده

پس از بازداشت دختران معترض از سوی نیروهای امنیتی، شماری از زنان و دختران خواستار آزادی آنان شده‌‎اند. این زنان می‎گویند که خواست‎ه‌های دختران تعلیم، تحصیل و کار است و هیچ جنبه غیر قانونی و غیر اسلامی ندارد. آنان می‌افزایند، باتوجه به اینکه هیچ نهادی در برابر مشکلات آنان پاسخگو نیست، آنان مجبور شده‌اندکه دست به اعتراض بزنند.

هاجر جعفری
7 حمل 1402
زنان معترض خواهان آزادی دختران بازداشت شده

شماری از زنان و دختران روز یکشنبه با شعار‌های”مادر دانا، کشور توانا” و “تحصیل حق ماست” در شهر کابل دست به اعتراض زدند.

اما نیروهای امنیتی این زنان و دختران معترض را متفرق کرده و شماری از آنان را نیز بازداشت کردند.

به‌گفتۀ معترضان، ملالی هاشمی، رقیه ساعی و فاطمه محمدی از زنان معترضی استند که بازداشت شده‌اند.

اکنون شماری از زنان و دختران معترض، خواهان آزادی بازداشت شد‎گان می‌باشند.

آنان می‎گویند که زنان افغان فقط حقوق شرعی و انسانی شان را که عبارت از حق تعلیم، تحصیل و کار است، می‎خواهند.

مریم اکبری یکتن از این معترضان می‎گوید که خواست آنان فقط باز شدن دروازه‌های مکتب‎ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران و اجازه کار به زنان است.

 “این خیلی دردآور است که دوستان ما به‌خاطر خواست مشروع شان که عبارت از درس، تحصیل و کار است، تظاهرات می‎کنند، ولی دستگیر می‎شوند.”

بس‌گل معترض دیگر، می‎گوید که هیچ نهادی به خواسته‌های زنان و دختران پاسخگو نیست، به این دلیل آنان مجبور ‎شدندکه دست به اعتراض بزننند.

“ما برای خواست‌های برحق خود صدا بلند کردیم و خواست‎های ما خلاف قانون و شریعت نیست. دوسال است که منتظر باز شدن مکتب‌ها استیم و هیچ نتیجه‎ای هم نداشته. خواست ما تعلیم تحصیل و کار است. هیچ ارگانی به ما پاسخگو نیست و ما مجبوریم که اعتراض کنیم.”

همچنان شماری از آگاهان می‌گویند که حکومت باید به خواسته‌های زنان احترام بگذارد.

سیماگل جمالی، استاد پوهنتون ‎می‎گوید:”خواست زنان از اول تاکنون معلوم بوده که آموزش، کار و آزادی است. شاید حکومت از آزادی برداشت دیگری کرده باشد. منظور زنان از آزادی بی‌حجابی و بدحجابی نیست، بلکه منظور شان حق کار و تحصیل، حق مشارکت سیاسی و حق آزادی بیان است.”

وی همچنان می‎افزاید که همیشه زنان معترض متهم شده‌اند که از سوی خارجی‎ها حمایت می‎شوند، در حالی‌که این زنان حتی پول چاپ بنر را ندارند و شعارهای شان را با دست می‌نویسند.

“زنان معترض از دل همین جامعه استند، شماری از آنان تا بیست سال درس خوانده و تحصیل کرده‌اند، اما فعلا از حقوق شان محروم شده‌اند. این زنان نه کدام پولی از بیرون گرفته‌اند و نه دختران مقامات سیاسی حکومت قبلی استند.”

هر چند خواستیم نظر مسئولان امارت اسلامی را هم داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

گفتنی است که مسئولان امارت اسلامی همواره از ایجاد شرایط مناسب در زمینۀ آموزش دختران و کار زنان سخن گفته‌اند، اما معلوم نیست که تاچه زمانی آن شرایط ایده‌آل فراهم خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA