ads

ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت‌های مواد خوراکی

شماری از شهروندان شکایت دارند که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان قیمت‌های مواد غذایی افزایش یافته است. اما مسئولین در شاروالی کابل می‌گویند که نرخ‌نامه تعیین کرده و در ماه رمضان این نرخ نامه به‌صورت جدی‌تر از قبل پی‌گیری  می‌‌گردد.

هاجر جعفری
6 حمل 1402
ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت‌های مواد خوراکی

شماری از شهروندان از افزایش قیمت‎های مواد خوراکی در ماه مبارک رمضان شکایت دارند. آنان می‎گوید که از یک سو کار و در آمد نیست، از سوی دیگر قیمت‌های مواد خوراکی بلند رفته است.

شکرالله، یکتن از باشندگان کابل می‎گوید که قیمت‌های مواد غذایی بسیار بلند رفته و مسئولان باید در این رابطه توجه کرده و باکسانی‌که برخلاف نرخ‌نامه شاورالی عمل می‎کنند، برخورد جدی صورت گیرد.

“نرخ‌ها در ماه مبارک رمضان بسیار افزایش یافته، باید قیمت‌های مواد غذای مثل سبریجات، گوشت و میوه از سوی شاروالی کنترول شده و کاهش یابد. وزن نان هم بسیار کم شده است.”

در عین حال محمود، دیگر باشنده شهرکابل از حکومت می‎خواهد که هم قیمت‎ها را کنترول کند و همچنان زمینه‌های کاری را برای مردم فراهم سازد.

“قیمت‎ها بالا رفته، حال یک چهاریک رومی صد افغانی شده، ولی قبل از رمضان 50 تا 60 افغانی بود. پیاز هم هر کیلو 90 افغانی شده. کار هم نیست. از کجا کنیم که مواد خوراکی بخریم.”

اما مسئولان در شاروالی کابل می‌گویند که برای فروشندگان مواد اولیه نرخ‌نامه تعیین شده و به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود که از آن سر پیچی کند.

 نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل می‎گویدکه شاروالی بیش از یک و نیم سال است که نرخ‌نامه توزیع می‎کند.

او توضیح می‌دهد که نرخ‌نامه شامل حدود 30 قلم مواد اولیه می‌باشد:”تیم‌های گزمه درتمام ناحیه‌های شهر کابل در گردش استند و شماره ثبت شکایات مردم هم فعال می‌باشد. نرخ‌نامه در ماه مبارک رمضان حتما تطبیق می‎گردد. قبل از آن هم پیگیری می‎شد. به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود که از آن سرپیچی کند.”

همچنان مسئولان در وزارت مالیه می‎گویند که برای جلوگیری از بلند رفتن نرخ‌ مواد اولیه، تعرفه گمرکی را بر 6 قلم مواد، از 17 تا 80 فیصد کاهش داده است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید:”براساس فیصله رهبری وزارت مالیه، به احترام ماه مبارک رمضان، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم، تعرفه گمرکی شش قلم مواد خوراکی شامل کچالو، بامیه، بادنجان رومی، سیب، تربوز و خرما، از 17 درصد به 80 درصد کاهش یافته است.”

بهای مواد اولیه به خصوص خوراکی درحالی افزایش می‌یابد که در ماه مبارک رمضان شماری از مردم دچار سراسیمگی شده و تلاش می‌کنند هرچه بیشتر مواد مورد ضرورت شان را خریداری کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA