ads

وزارت داخله: موبایل‌ها باید ثبت و راجستر شود

وزارت امور داخله با انتشار یک اعلامیه از فروشند‌گان و خریداران موبایل خواسته است که با پُرکردن فُرم مشخص، موبایل‌های شان را ثبت و راجستر کنند. مردم از این موضوع ابراز خرسندی می‌کنند و این اقدام را در تأمین بهتر امنیت و جلوگیری از دزدی موبایل‌ها موثر می‌دانند. ازسوی دیگر، برخی از آگاهان خواستار آگاهی‌دهی در این رابطه از سوی نیروهای امنیتی برای مردم‌اند.

 مسرور تابش 
27 حوت 1401
وزارت داخله: موبایل‌ها باید ثبت و راجستر شود

وزارت امور داخله با نشر یک اعلامیه می‌گوید که براساس دستورالعمل رسمی، به منظور برقراری نظم و پیشگیری از وقوع جرائم، فروشند‌گان و خریداران موبایل‌های هوشمند، مؤظف‌اند که هنگام خرید و فروش، فرم مخصوصی را پر و شماره IME (شماره شناسایی بین‌المللی تجهیزات موبایل) را ثبت کنند.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است که موضوع ثبت و راجستریشن موبایل‌ها با اتحادیه موبایل‌فروشان شریک و از آنان خواسته شده است که این موضوع را به صورت جدی مراعات کنند و در غیر آن با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شماره IME (شماره شناسایی بین‌المللی تجهیزات موبایل) یک کود چهارده رقمی مخصوص برای هر دستگاه موبایل است که در صورت دزدی شدن موبایل، می‌توان از این کود برای ردیابی آن استفاده کرد.

این تصمیم وزارت داخله مورد استقبال مردم قرار گرفته‌است و آنان این تصمیم را در کاهش جرم‌های جنایی و جلوگیری از سرقت موبایل‌ها، مفید عنوان می‌کنند.

مجتبی کیهان، یکی از باشنده‌های شهر کابل در این مورد می‌گوید:”من از این تصمیم حمایت می‌کنم. موبایل‌ها باید در هنگام فروش ثبت شود، زیرا برای امنیت شهرها و مردم بسیار مفید است و دزدی‌ موبایل کاهش پیدا می‌کند. این اقدام باید قبلاً صورت می‌گرفت.”

شعیب صبوری، دیگر باشندۀ کابل به این نظر است:”پروسه ثبت موبایل‌ها هم برای مردم و هم برای حکومت خوب است، زیرا روزانه موبایل‌‎های زیادی در شهر دزدی  و از آن سؤ استفاده می‌شود. امیدواریم این پروسه هرچه زودتر آغاز شود.”

از سوی دیگر برخی از آگاهان به این نظراند که چنین اقداماتی می‌تواند در تأمین امنیت کمک کند و نیروهای امنیتی باید به مردم آگاهی دهند و آنان را تشویق کنند تا در این زمینه همکاری کنند.

هاشم قیام، کارشناس سیاسی در این مورد به کلید گفت:”اگر سریال نمبر موبایل‌ها ثبت شود، از نظر امنیتی تأثیر بسیار مثبت دارد. اینگونه نیروهای امنیتی رویدادهای امنیت‌شکنانه را که از طریق موبایل انجام می‌شود، بررسی می‌کنند و گراف امنیت بالا می‌رود. باید در این مورد به مردم از طریق رسانه‌ها آگاهی داده شود تا آن‌ها با نیروهای امنیتی همکاری کنند.”

این در حالی است که در ماه‌های اخیر سرقت موبایل‌ها در کابل و شماری از شهر‌های دیگر افزایش یافته و این موضوع مردم را نگران ساخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA