ads

صنعت بومی شیشه سازی هرات در حال فراموشی

شماری از شیشه سازان ولایت هرات از رکود بازار کار و این صنعت در ولایت هرات نگران بوده و می‌گویند که این صنعت رفته رفته رو به فراموشی سپرده شده است.

نصرالله احمدی
26 حوت 1401
صنعت بومی شیشه سازی هرات در حال فراموشی

هرچند اکثریت صنایع دستی هرات مانند “مس‌گری، شال بافی، سفالگری، شعربافی و دیگر صنایع قدیمی و سنتی رو به رکود است اما صنعت‌گران از بی‌توجهی حکومت در این راستا نگران هستند.

غلام سخی، یکی از شیشه سازان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که در حال حاضر تنها دو کوره شیشه سازی در این ولایت باقی مانده است.

“این صنعت از سوی دولت و رعیت به فراموشی سپرده شده است، اگر توریست‌های خارجی داخل افغانستان نیایند این صنعت اصلا رونق ندارد.”

وی در کنار کوره گرم که شدت گرمای آن طاقت فرسا است بیان داشت که این صنعت را از از نیاکانش به ارث برده است.

“اجناسی چون گیلاسريال جک آب‌خوری، بشقاب، کوزه، گلدان و اشیایی دیگر را با استفاده از هنر میناتوری آن به شکل خاصی تزئین می‌کنیم.”

در همین حال شماری از کارشناسان فرهنگی هرات بر این باور هستند که کارگاه تولید شیشه سازی هرات باید توسعه یافته و از آن حمایت همه جانبه صورت گیرد.

میراحمد بهره، یکی از کارشناسان فرهنگی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که صنایع دستی کشور به خصوص شیشه سازی جزئی از تاریخ و هویت این ملت است.

بهره می‌گوید:

“متاسفانه امروز کالاهای خارجی آمده و جای صنعت تاریخی ما را گرفته و خوب است که مردم و حکومت از صنعت شیشه سازی حمایت نمایند.”

با این همه مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که به منظور حمایت از صنعت شیشه سازی، کارگاه تولیدی آن را زیرچتر این ریاست آورده اند.

زلمی صفا، آمر آبدات تاریخی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که ریاست اطلاعات و فرهنگ از این صنعت قدیمی و سنتی حمایت کرده و به مشکلات موجود در این زمینه رسیدگی می‌کند.

“ما امید وار هستیم که بتوانیم در کنار یک استاد شیشه ساز، برای شان شاگردان و همکارانی تعیین کنیم تا این صنعت را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.”

شماری از استادان این صنعت‌، از حکومت می‌خواهند که برای تولیدات شان بازاریابی و یا هم آن را در معرض دید گردشگران در سطح مرکز و ولایات قرار دهد.

این در حالی ست که بیشترین خریداران ساخته‌های دستی و قدیمی ولایت هرات را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA