ads

صادرات افغانستان در سال جاری 60 درصد افزایش یافته است

مقام‌ها در وزارت صنعت وتجارت، از افزایش 60 درصدی صادرات افغانستان درسال جاری خبر می‌دهند.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
25 حوت 1401
صادرات افغانستان در سال جاری 60 درصد افزایش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 آخندزاده عبدالسلام جواد؛ سخنگوی این وزارت به کلید می‌گوید که میزان صادرات افغانستان تا پایان سال 1401 هجری خورشیدی، به دو میلیارد دالر خواهد رسید.

او افزود:” خوشبختانه صادرات ما در سال جاری نزدیک به 2 میلیارد دالر رسیده و این کالاها شامل میوه خشک، زغال‌سنگ و اقلام زراعتی افغانستان بوده که به کشورهای همسایه صادر شده است.”

در همین حال خان جان الکوزی؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: ” بیشتر صادرات یعنی یک میلیارد دالر کالاهای تجارتی ما به پاکستان صادر شده است.”

الکوزی همچنان از حکومت می‌خواهد که سهولت‌های بیشتری را برای تاجران افغان فراهم سازد. او گفت:”دربخش ترانزیت سهولت به‌وجود آید، سردخانه‌ها باید معیاری شود و از همه مهمتر اینکه  نبود برق یک مشکل جدی در برابر تاجران ما است. باید  امارت اسلامی در حل این مشکلات دست به کار شود.”

از سویی هم آگاهان امور اقتصادی، افزایش صادرات را در تقویت اقتصاد افغانستان و تاجران افغان، موثر می‌دانند.

نصیر رشتا؛ کارشناس اقتصادی می‌گوید:” سال های قبل به دلیل نبود سردخانه بخش زیادی از اقلام زراعتی مانند پیاز، کچالو و بادنجان رومی خراب می‌شد. به نظر من باید یک سنجش هم صورت گیرد که چقدر کالاهای تجارتی نیازمندی داخل کشور است وچقدر آن باید به خارج از کشور صادر شود.”

اما به گفته مقام‌های وزارت صنعت و تجارت، به‌دلیل ایجاد سهولت‌های بیشتر برای تاجران و سرمایه‌گذاران، قیمت مواد غذایی و سوخت در کشور، کاهش یافته است.

این در حالی‌ست که پس از تحولات سیاسی ماه اگست سال 2021 میلادی، اقتصاد افغانستان با چالش‌های جدی مواجه شد.

آگاهان امور، یکی از دلایل آن‌را مسدود شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان و وضع برخی محدودیت‌ها بر سکتور بانک‌داری کشور می‌خوانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA