ads

زنان در کندهار خواهان بازگشایی مارکیت زنانه

پس از بسته شدن بازار زنانه در ولایت کندهار، شماری از زنان در خانه‌های شان خیاطی می‌کنند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که در کار و بار شان مداخله نکرده و بازار زنانه را بازگشایی کند. از سوی دیگر، مسئولان وزارت صنعت و تجارت در مورد باز شدن دوبارۀ بازار زنان اطمینان می‌دهند.

مسرور تابش
23 حوت 1401
زنان در کندهار خواهان بازگشایی مارکیت زنانه

صدای ماشین‌های خیاطی  قبل از این در بازار زنانه شنیده می‌شد، اما چند ماهی است که آن بازار تعطیل است و زنان مجبورند همه کارهای خیاطی را در خانه انجام دهند.

رابعه مادر دو فرزند است که از طریق خیاطی زندگی را به پیش می‌برد و با پول آن امرار معاش می‌کند.

او می‌گوید که کار در خانه برایش بسیار دشوار است، اما به دلیل بسته بودن بازار زنان، مجبور است در خانه کارکند.

وی از مسئولان، به ویژه وزارت صنعت و تجارت می‌خواهد که بازار زنان را بازگشایی کنند تا تمام کارهای خود را در آنجا انجام دهند.

«قبلاً محل کار ما در بازار زنانه بود، اما از وقتی آن بازار تعطیل شد در خانه کار می‌کنیم. فضای اینجا خیلی تنگ است. دوخت لباس آنطور  که در بازار انجام می‌شد، اینجا اصلاً انجام نمی‌شود.»

او می‌افزایدکه 16 شاگرد دختر در رشته خیاطی دارد و بنابر نیاز و به دلیل کمبود جای این دختران در دو وقت به خانه او می‌آیند و خیاطی را یاد می‌گیرند.

«خانم‌ها می‌آیند و به ما می‌گویند که چطور لباس بدوزیم و ما برایشان لباس و حجاب می‌دوزیم. اینجا همه تولیدات فروخته می‌شود و به مغازه داران دیگر  در بازار نیز به فروش می‌رسانیم.”

شازیه، یکی از شاگردان در این خیاطی است و روزانه دو ساعت راه را می‌پیماید تا به محل کارش حاضر شود.

او می‌گویدکه شش ماه می‌شود که کار خیاطی می‌کند و اکنون می‌تواند لباس‌های معمولی زنانه و پرده اتاق را بدوزد.

“من هشت فرزند دارم، هر روز دو ساعت پیاده روی می‌کنم تا سرکار بیایم و برای فرزندانم یک لقمه نان پیدا کنم.”

زرمینه 20 ساله که در این کارگاه خیاطی به عنوان بافنده کار می‌کند و لباس‌های مختلف برای پوشیدن می‌بافد، می‌گوید از زمانی که در خانه شروع به بافندگی کرده، نسبت به بازار سودش کم‌تر شده است.

“در بازار یک جنس را تا 500 افغانی می فروختیم، اما حال که به بازار می‌آوریم، دکاندار آنرا به قیمت 300 افغانی می خرد.”

در این کارگاه خیاطی لباس‌های مختلف تولید می‌شود که کیفیت آنها نیز متفاوت است. مسئولان کارگاه خیاطی این لباس‌ها را از 150 تا 4000 افغانی به دکانداران می‌فروشند.

اسدالله که فروشگاه لباس  زنانه در بازار رنگریزان کندهار دارد، بیشتر لباس‌های تولید شده در خانه را خریداری می‌کند و بعد می فروشد.

وی می‌گوید که در کنار لباس‌های تولیدی خانم‌ها، از پاکستان و هندوستان نیز لباس زنانه وارد می‌کند که نسبت به تولیدات داخلی قیمت بیشتر دارد.

“ما لباس‌هایی را که زنان می‌دوزند، خریداری می‌کنیم و بعد در دوکان خود به فروش می‌رسانیم. مردم اما بیشتر لباس‌های خارجی را خریداری می‌کنند.”

از سویی هم مسئولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که موضوع بسته شدن بازار زنانه بزودی مشخص خواهد شد.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که این وزارت از تمام زنان کارآفرین و صنعت‌گران کشور حمایت کامل می‌کند و تلاش دارد تا فرصت‌های بهتری را برای آنان فراهم کند.

“وزارت تجارت و صنعت از زنانی که تجارت یا کار صنعتی دارند حمایت می‌کند و تلاش داریم تا تسهیلات بیشتری برای آنها فراهم کنیم.”

امارت اسلامی تاکید دارد که از کار و فعالیت زنان در چهارچوب دین مبین اسلام حمایت خواهد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA