ads

افزایش مشکلات اقتصادی ساکنین کرانه باختری

افزایش خشونت و حملات مرگبار در جریان یک دهه اخیر در فلسطین، کرانه باختری را به یکی از مرگبارترین مناطق تحت اشغال اسرائیل مبدل کرده است.
از سوی دیگر افزایش هزینه‌های زندگی ساکنین این منطقه را با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو ساخته است.  

شیرعلی جعفری
22 حوت 1401
افزایش مشکلات اقتصادی ساکنین کرانه باختری

ام عبدالله، مادر چهار طفل است که در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل زند‌گی می‌کند. وی که مواد غذایی مورد نیاز خانواده‌اش را از بازاری در رام الله خریداری می‌کند، می‌گوید که در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی باعث شده تا اکثر فلسطینیان توان خریداری مواد اولیه را نداشته باشند.

“شکاف طبقاتی در جامعه ما هر روز در حال افزایش است. تنها افرادی‌که در اسرائیل مصروف کاراند، توان پرداخت هزینه‌های زندگی‌شان را دارند، اما افرادی‌که در کرانه باختری و در ادارات دولتی فلسطین کار می‌کنند، واقعا با مشکلات جدی اقتصادی روبرواند.”

داود ابوالحلیل جوان 26 ساله فلسطینی، یکی دیگر از ساکنین کرانه باختری است که می‌گوید بارها سعی کرده تا در غرب اورشلیم وظیفه‌ای پیدا کند، اما تحریم‌های اسرائیل مانع ورود وی و دیگر هموطنانش به شهرهای اسرائیل گردیده. 

علاوه‌براین، بالا بودن هزینه‌های زندگی و ترانسپورتی در شهرهای اسرائیل نیز باعث گردیده تا اکثر شهروندان فلسطین، شانس پیدا کردن وظیفه‌ای مناسب را از دست بدهند.

“چهار یا پنج سال قبل، وضعیت خرید و فروش زمین بسیار بهتر از اکنون بود. قیمت‌ها بشدت افزایش یافته و مردم پول کافی برای خرید غذا و دیگر نیازهای ‌شان را ندارند و از طرفی کار و غریبی هم نیست.”

این درحالیست‌که اقتصاد فلسطین با چالش‌های جدی روبروست و بر اساس معلومات اداره احصائیه مرکزی این کشور، در جریان سال گذشته تنها به میزان 3.6 درصد اقتصاد این کشور رشد داشته که این مقدار کمتر از سال 2021 میلادی است.

براساس این معلومات، قیمت اکثر مواد غذایی دوبرابر گردیده و استفاده از اقلامی چون، گوشت سرخ را برای فلسطینیان دشتوارتر از قبل ساخته است.

در همین حال یوسف داود، استاد پوهنتون بیرزیت در کرانه باختری چنین می‌گوید:”مشکلات کنونی در اثر کاهش کمک‌های نقدی نهادهای کمک رسان بین الملی و تحریم‌های اعمال شده از طرف اسرائیل به میان آمده است. به همین لحاظ دولت فلسطین سعی دارد تا این خلای اقتصادی را توسط افزایش قیمت‌ها جبران کند.”

تبعات جنگ اوکراین و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و اشغال فلسطین توسط اسرائیل باعث گردیده تا مردم این کشور بیشتر از پیش با مشکلات دست به گریبان باشند.

در حالی‌که مقامات فلسطینی از اتخاذ تدابیر جدی به منظور کاهش هزینه‌ها خبر می‌دهند، افزایش بی‌پیشینه قیمت‌ها باعث گردیده که شهروندان فلسطینی بارها دست به اعتراض بزنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA