ads

افزایش بی‌سابقه مرض کلیه درهرات

بیماری‌های کلیوی در سال‌های پسین بیشتر دامنگیر مردم  در ولایت هرات شده است. آمارهای شفاخانه حوز‌وی هرات نشان می‌دهند که روزانه بین 70 تا 100 مریض مربوط به کلیه به این مرکز مراجعه می‌کنند.

نصرالله احمدی
21 حوت 1401
افزایش بی‌سابقه مرض کلیه درهرات

مسئولان بخش یورولوژی شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که در جریان 2 سال اخیر آمار بیماران کلیه در این بخش، نسبت به سال‌‌های پیشتر به گونه بی‌پیشینه افزایش  یافته است.

داکتر نذیر احمد شکاری، یکی از داکتران بخش کلیه شفاخانه حوزوی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که شمار بیماران کلیه در این شفاخانه با گذشته هر روز افزایش پیدا می‌کند.

“در سال گذشته روزانه بین 30 تا 50 مریض داشتیم، در حالیکه امسال بین 70 تا 100 مریض کلیه به بخش یورولوژی مراجعه می‌کنند.”

از سوی دیگر شماری از بیمارانی که در بخش یورولوژی شفاخانه حوزوی هرات بستری استند از هزینۀ سنگین تداوی این بیماری سخن می‌زنند.

عبدالشکور که از بیماری کلیه رنج می‌برد، در صحبت با کلید می‌گوید که بی‌توجهی به کلیه‌ها عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

” 15سال است که به بیماری سنگ کلیه مبتلا استم. بعضی مواقع درد شدید دارم و بعضی مواقع درد کم. چندین بار دوا گرفتم، ولی تنها برای چند ساعت دردم آرام می‌شد.”

این باشنده هرات از توجه داکتران اظهار رضایت کرده ولی از کمبود کارمند صحی در بخش یورولوژی  ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین حال داکتر مسعود صدیقی، متخصص یورولوژی در شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید که عواملی مانند: بیماری‌های مادرزادی و یا اکتسابی، باعث مصاب شدن فرد به سنگ کلیه می‌شود.

“دلیل اصلی که مریضان به سنک کلیه مصاب می‌شوند، کاهش مایعات در بدن است. مریضانی که به سنگ کلیه مصاب استند، باید به قدر کافی آب بنوشند.”

این مسئول صحی از کسانی‌که به گونۀ خانوادگی مشکلات گرده دارند، می‌خواهدکه علاوه ‌بر گرفتن آب کافی و داشتن تحرک، سالانه برای چک کلیه‌های شان به داکتر مراجعه کنند.

وی افزود که برخی از مریضان مبتلا به سنگ گرده از مناطق دور دست برای تداوی مراجعه می‌کنند، اما آنان بسیار دیر این تصمیم را می‌گیرند؛ چون گذشت زمان طولانی باعث می‌شود که هیچ علاجی برای تداوی آنان وجود نداشته باشد.

 

عوامل افزایش امراض گرده

یافته‌های مسئولان صحی در شفاخانه حوز‌وی هرات نشان می‌دهد که استفاده از آب‌های آلوده باعث افزایش متبلایان مرض کلیه شده است.

داکتر غلام ربانی حبیبی، مسئول بخش کلیه شفاخانه حوزوی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که مبتلایان سنگ کلیه، بیشتر در مناطق گرمسیر و کم‌آب افزایش پیدا می‌کند.

آقای حبیبی افزود که سالانه حدود 2 هزار تن در افغانستان به دلیل رژیم نامناسب غذایی و عدم نوشیدن آب آشامیدنی صحی، به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.

“در یک و نیم و دو سال پسین، به دلیل باز شدن راه‌ها، مریضان مصاب به کلیه به حالت بسیار وخیم به شفاخانه مراجعه می‌کنند.”

مسئول بخش کلیه شفاخانه حوزوی هرات عواملی مانند: میکروب‌ها، سوء شکل گرده در بطن مادر، نخوردن آب کافی و خوردن غذای سرخ شده را دلیل مصاب شدن افراد به مرض کلیه می‌داند.

از سویی هم داکتر مسعود صدیقی، متخصص یورولوژی شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید که در بعضی مواقع ادویه‌ ضد درد نیز باعث مصاب شدن افراد به بیماری کلیه می‌شود.

“افرادی‌که به بیماری سنگ کلیه به‌گونه شدید مبتلا استند، رژیم غذایی سالم نداشته، آب آشامیدنی درست ندارند و حتی یک باکتریا نیز سبب از بین بردن کلیه‌های این افراد شده می‌تواند.”

مسئولان صحی در هرات بر پیشگیری از این مرض تاکید کرده و توصیه می‌کنند که مردم باید بیشتر متوجه آب آشامیدنی و تداوی به موقع مشکلات گرده‌های شان باشند.

 

دیالیز(عملیه تصفیه خون)

در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون استند، اما زمانی‌ که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند، این عملیه به گونه مصنوعی صورت می‌گیرد که نام آن را دیالیز گذاشته اند.

مسئولان صحی بخش همودیالیز “تصفیه خون”  در شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گویند مریضانی که کلیه‌های شان به طور کامل از بین رفته باشد، به عملیه همو دیالیز”تصفیه خون” و یا پیوند کلیه نیاز دارند.

داکتر حبیب الرحمن حبیب، متخصص جراحی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید مریضانی که توانایی پیوند کلیه را ندارند، باید تا زمانی‌که زنده باشند عملیه هیمو دیالیز(تصفیه خون) انجام دهند.

“ماهانه بین 175 تا 180 مریض وابسته به دیالیز داریم که هفته وار 2 تا 3 بار این عملیه را انجام می‌دهند.”

داکتر حبیبی افزود که امراض مربوط به گرده گاهی به اشکال حاد و گاهی مزمن(شدید) وجود دارد که در شکل حاد آن، مریضان بعد از چندین بار قرار گرفتن تحت عملیه دیالیز، امکان فعال شدن دوباره کلیه‌هایشان وجود دارد.

این مسئول صحی یادآور شد که مریضان بیشتر زمانی مراجعه می‌کنند که در وضعیت وخیم قرار می‌گیرند.

“عملیه دیالیز در واقع برای افرادی که گرده‌هایشان از کار افتاده باشد، یک امر حیاتی است. چنین مریضانی اگر دیالیز نشوند، برایشان امراض قلبی و یا تنفسی پیدا خواهد شد.”

وقتی به سراغ  افرادی می‌روم که در بخش هیمودیالیز بستری استند، آنان از کمبود دستگاه تصفیه کننده خون ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گوید که روزها در انتظار می‌مانند تا برای شان نوبت داده شود.

محمد شریف، یکی از این افراد می‌گوید: “از حکومت خواهش داریم که با مریضان کلیه کمک کند و ماشین‌های دیالیز را زیاد کند.”

این مریضان می‌گویند که هزینه تداوی بسیار بلند  است و آنان ناگزیراند برای انجام عملیه هیمودیالیز نوبت بگیرند.

در همین حال داکتران در بخش همودیالیز شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گویند که درحال حاضر تنها 8 دستگاه تصفیه کننده خون در دسترس آنان قرار دارد که باتوجه به افزایش مریضان این دستگاه‌ها کافی نیست.

داکتر حبیب الرحمن حبیب، متخصص جراحی شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید:”یک مریض که نیاز به دیالیز داشته باشد، هفتۀ دو یا سه بار باید دیالیز شود و هر مریض دو تا سه ساعت باید تحت عمل دیالیز قرار بگیرد.”

به گفتۀ وی ماهانه بین 175 تا 180 نفر در این شفاخانه تحت عملیه دیالیز قرار می‌گیرند.

 

افزایش بیماران کلیه

مسئولان بخش یورولوژی شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گویند که مصاب شد‌گان به مرض کلیه در سال روان نسبت به سال گذشته چند برابر افزایش یافته است.

داکتر نذیر احمد شکاری، یکی از داکتران بخش کلیه شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید که این شفاخانه سال گذشته به طور اوسط روزانه بین 30 تا 50 مریض داشته، در حالیکه امسال بین 70 تا 100 مریض سراپایی دارد.

همچنان او می‌گوید در بخش (IPD) یا بستری: “در سال گذشته ماهانه 60 تا 70 مریض داخل بستر داشتیم، اما امسال ماهانه بین 120 تا 130 مریض در بخش یورولوژی بستری شدند.”

این مسئول صحی افزود که مریضان داخل بستر در بخش یورولوژی شفاخانه حوز‌وی هرات افزایش بی‌پیشینه داشته است.

به گفته داکتران خشکی و خارش پوست، بی‌اشتهایی، دفع ادرار در فواصل نزدیک، دفع ادرار کف آلود همراه با خون از شایع‌ترین نشانه‌های بروز بیماری‌های کلیوی به شما می‌روند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA