ads

ادامه اعتراضات ضد دولتی در اسرائیل

پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده مردمی، رئیس‌جمهور اسرائیل اخیرا از دولت بنیامین نتانیاهو، درخواست کرده تا از طرح خود برای تغییر سیستم قضایی این کشور صرف نظر کند. در همین حال با گسترش اعتراضات مردمی در اسرائیل جریان سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز مختل گردید.

شیرعلی جعفری
20 حوت 1401
ادامه اعتراضات ضد دولتی در اسرائیل

هزاران تن روز جمعه نوزدهم حوت در تل آویو؛ پایتخت اسرائیل در دهمین هفته از اعتراضات علیه تغییر سیستم قضایی این کشور، به سرک‎ها آمده و دست به اعتراض زدند.

معترضین خواهان لغو لایحه اصلاحات قضایی استند که بر اساس آن، پارلمان این کشور صلاحیت پیدا می‌کند تا بعضی از دستورات ستره محکمه این کشور را لغو کند.

به گفتۀ معترضین، اعطای چنین صلاحیتی به پارلمان باعث آسیب رساندن به دموکراسی می‌گردد.

در عین حال افزایش اعتراضات سبب شد که جریان سفر لوئید آستین، وزیر دفاع امریکا به تل آویو نیز مختل گردد و بنابر درخواست مقامات اسرائیلی، دیدار مقامات اسرائیلی با وزیر دفاع امریکا به‌جای وزارت دفاع در میدان هوایی تل آویو برگذار گردید.

نتانیاهو پس از دیدارش با وزیر دفاع امریکا در توییتی اعلام کرد که هردو جانب درمورد تهدیدات ایران صحبت کرده و در این مورد به توافق نظر رسیدند.

درعین حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در این مورد گفت:”ایران قصد دارد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. این کشور نه تنها اسرائیل، بلکه تمام دنیا را مورد تهدید قرار داده است.”

این درحالیست‌که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور تنها برای مقاصد غیر نظامی استفاده می‌گردد.

لوئیدآستین، وزیر دفاع امریکا اما درمورد تنش‌ها و نارامی‌های اخیر در کرانه باختری گفته است:”نگرانی اصلی ما افزایش تنش  و ناآرامی‌های اخیر در کرانه باختری است. از همه می‌خواهیم تا فعالیت‌هایشان را در کرانه باختری کاهش دهند. ما به منظور کاهش تنش و بازگشت آرامش به این منطقه، بر ایجاد همکاری با اسرائیل، فلسطین و دیگر شرکایمان  تمرکز خواهیم کرد.”

با وجود اظهار نگرانی مقامات امریکایی، اخیرا حملات نظامیان اسرائیلی بر مناطق اشغالی کرانه باختری در حال افزایش است.

از طرف دیگر دولت اسرائیل همواره از معترضین بنام اغتشاش‌گر یاد کرده، اما با گذشت هر هفته تعداد آنان رو به افزایش است. 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA