ads

کارشناسان: استفاده از فشار و تحریم در حل مشکلات افغانستان کمک نمی‌کند

اشتراک کننده‌گان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، بر آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی، لغو تحریم‌ها بر مقام‌های امارت اسلامی و همکاری جامعه جهانی با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریزم، تاکید کردند.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
18 حوت 1401
کارشناسان: استفاده از فشار و تحریم در حل مشکلات افغانستان کمک نمی‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد شام چهارشنبه به وقت کابل، نشستی را در مورد افغانستان برگزار کرد که در آن، روزا اوتنبایوا؛ رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در مورد وضعیت افغانستان گزارش داد.

اوتنبایوا، با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفت که برای دستیابی به یک نتیجه مثبت، جامعه جهانی باید روی موضوعات مهم برای امارت اسلامی، با حکومت کنونی افغانستان گفت‌وگو کند.

در همین حال نماینده پاکستان، در این نشست هشدار داد که هرگونه تلاش برای تغییر نظام در افغانستان از راه زور، تکرار اشتباهات گذشته بوده و منجر به بی‌ثباتی در کشور خواهد شد.

از سویی هم نماینده جاپان، از جامعه جهانی خواست که از انزوای امارت اسلامی خودداری کند.

با این حال شماری از مبصرین سیاسی، به این باورند که استفاده از فشار وتحریم، در حل مشکلات کمک نمی‌کند، بلکه باعث بدتر شدن وضعیت در افغانستان می‌شود.

 اجمل زرمتی؛ مبصر سیاسی در این مورد گفت:” بیشتر صدمه ادامه تحریم‌ها وفشار بر امارت اسلامی را مردم عام متقبل می‌شوند. بناء به نظر من باید راه دیپلوماسی و گفت‌وگو باز شود.”

در همین حال سلیم پیگیر؛ دیگر مبصر سیاسی نیز ادامه فشارهای سیاسی و اقتصادی را به سود افغانستان نمی‌داند.

او افزود: ” گفتمان سیاسی یگانه راه حل وضعیت به‌وجود آمده است و دیگر اینکه باید ذخایر منجمد شده افغانستان هم آزاد شود تا به وسیله آن چرخ اقتصادی افغانستان به گردش درآید.”

خواستیم دیدگاه امارت اسلامی را در پیوند به این نشست داشته باشیم اما موفق نشدیم .

اما پیش از این مقام‌های امارت اسلامی از جامعه جهانی، به خاطر ادامه تحریم‌ها بر رهبران امارت اسلامی، انتقاد کرده و از جامعه جهانی خواسته‌اند که مشکلات را از راه گفت‌وگو حل کند.

گفتنی‌ست که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، یک بار دیگر بر بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران و تجدید نظر در مورد ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی، تاکید شد.

این در حالی‌ست که اخیرا، اتحادیه اروپا در واکنش به ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان، ندا محمد ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی و محمد خالد حنفی؛ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر را تحریم کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA