ads

دختران در انتظار بازگشایی مکتب‌ها

از آغاز سال جدید تعلیمی چیزی باقی نمانده، اما هنوز دختران بالاتر از صنف ششم در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

محمد عمری و نبیلا اکبری
18 حوت 1401
دختران در انتظار بازگشایی مکتب‌ها

هدیه یکی از شاگردان “مکتب نسوان رودابه” در شهر زرنج؛ مرکز  نیمروز می‌گوید:”از امارات اسلامی می‌خواهیم که در این ماه، تصمیم نهایی خود را بگیرد. اگر با یونیفورم مشکل دارد و یا با مضامین درسی، آن را تغییر دهد و ما می‌پذیریم.”

آرزوی هدیه این است که روزی داکتر شود تا بتواند به کشور خود خدمت کند، اما بسته ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران او را از این آرزویش ناامید کرده است.

در عین حال گیتا صابری، متعلم صنف یازدهم بی صبرانه منتظر بازگشایی دوباره مکتب‌ها است.

“بزرگان گفته‌اند، اگر یک دختر با سواد شود یک خانواده باسواد می‌شود و اگر یک خانواده باسواد شود یک جامعه باسواد خواهد شد.”

وی از امارت اسلامی  می‌خواهد که دروازه مکتب‌های دخترانه را بازگشایی کرده و دختران افغان را بیشتر از این ناامید نسازد.

بسته ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، بر زندگی استادان آنان نیز تاثیرات منفی گذاشته است.

فایزه ناروئی، یک تن از استادان  مکتب لیسه استقلال در ولایت نیمروز می‌گوید:

“تعدادی از شاگردان ما دچار مشکلات روحی شده‌اند، واقعا برای ما تاسف آور است، چون دختران ما از کورس‌های آموزشی هم محروم شده‌اند.”

او می‌افزاید که اگر مکتب‌های دختران بازگشایی نگردد، برخی از خانواده‌ها به خاطر آموزش دختران شان محبور به ترک وطن خواهند شد.

 در این میان خانواده‌های برخی از دختران، بسته ماندن مکتب‌های دختران را یک صدمه بزرگ بر آینده فرزندان شان و همین طور جامعه، می‌پندارند.

 سعیده حکیمی می‌گوید:

“مختل شدن سیستم معارف باعث ورشکست شدن یک جامع می‌شود. چون قوی بودن معارف یک کشور به معنی قوی بودن تهداب کشور می‌باشد.”

از سوی دیگر برخی از آگاهان مسائل آموزشی، آموزش زنان را در ترقی و پیشرفت کشور بسیار مهم می‌دانند.

ثریا محمدی یکی از آگاهان آموزشی می‌گوید:”درحالیکه آموزش زنان نقش حیاتی در پیشرفت جامعه دارد، اما امروزه ما می‌بینیم که دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران مسدود است.”

اما مسئولان محلی در ولایت نیمروز در رابطه به بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم، می‌گویند که آنان منتظر هدایت مقامات رهبری می‌باشند.

مولوی گل احمد حقانی، رییس معارف نیمروز به کلید می‌گوید:”فعلا تاصنف ششم مکتب‌ها فعال است و ما منتظر هدایت وزارت معارف استیم. هرچه هدایت بدهد ما آمادگی کامل داریم.”

 نزدیک به دوسال است که دختران بالاتر از صنف ششم منتظر بازشدن مکتب‌های شان می‌باشند، اما تاکنون هیچ نویدی در این زمینه از سوی مقامات امارت اسلامی داده نشده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA