ads

سقوط شماری از مراکز آموزشی درهرات

مسئولان اتحادیه مراکز آموزشی درهرات از سقوط برخی از مراکز آموزشی خبر می‌دهند. آنان دلیل این سقوط را در بسته ماندن پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و افزایش مالیات می‌دانند. از سوی دیگر مسئولان برخی کورس‌های آموزشی می‌گویند که با وضع محدودیت‌ بر آموزش دختران، آنان ۷۰ درصد از شاگردان شان را از دست دادند.

مرجان وفا
17 حوت 1401
سقوط شماری از مراکز آموزشی درهرات
عکس از شبکه‌های اجتماعی

تعلیق آموزش دختران رفته رفته باعث سقوط شماری از مراکز آموزشی در هرات گردید. به گفتۀ مسئولان اتحادیه کورس‌های آموزشی، سی درصد از این کورس‌ها در هرات با سقوط مواجه شده‌اند.

استاد محمد عارف رامش، مسئول اتحادیه کورس‌های آموزشی در هرات می‌گوید که حدود ۳۰ درصد از این مراکز به دلایل مشکلات اقتصادی ناشی از محدودیت‌های آموزشی دختران در فصل زمستان بسته شدند.

“ما به تعداد ۱۲۴ مرکز آموزشی داریم که با افزایش محدویت‌های بر آموزش دختران، سی درصد از کورس‌ها بسته شده و خیلی از کورس‌های دیگر هم در حالت سقوط قرار دارند.”

از سوی‌ دیگر مسئولان در برخی از کورس‌های آموزشی می‌گویند که پس از ایجاد محدودیت‌ها بر آموزش دختران، آنان حدود ۵۰ درصد از شاگردان شان را از دست دادند.

زمری مختار بارکزی، مسئول یکی از مراکز آموزشی می‌گوید که حدود پنجاه درصد از شاگردان این کورس را دختران تشکیل می‌دادند و خانه نشین شدن آنان تاثیرات منفی بر اقتصاد کورس‌ها گذاشته است.

“امسال شاگردان با انگیزه نیستند. دلایل مختلف باعث کاهش انگیزه آنان شده است که از جمله می‌توان تعطیلی مکتب‌های دخترانه و تعلیق درس دختران در پوهنتون‌ها را یاد کرد.”

از سوی‌ دیگر مسئولان در ریاست معارف هرات می‌گویند که برای رفع مشکلات کورس‌ها، بارها به وزارت مکتوب فرستاده‌اند، اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

مولوی عبدالله امینی، رییس معارف هرات می‌گوید:”گرچه ما پیشنهادها و مشکلات کورس‌ها را به وزارت انتقال دادیم و قبول داریم که کورس‌های آموزشی مشکلات دارند، ولی تاحال به مکتوب ما پاسخی نیامده است.”

این درحالی ا‌ست که حدود سه ماه قبل، وزارت معارف با نشر یک اعلامیه‌ تمام مراکز آموزشی را تا امر ثانی به‌روی دختران مسدود اعلام کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA