ads

بحران انرژی برق در کوبا

صدها هزار تن از شهروندان کوبا در حالی با کمبود انرژی برق روبرو می‌شوند که اکثر تاسیسات تولید انرژی در این کشور بسیار کهنه و فرسوده شده و توان تولید برق مورد نیاز را ندارد.

شیرعلی جعفری
17 حوت 1401
بحران انرژی برق در کوبا

باشندگان شهر هاوانا؛ پایتخت کوبا از کمبود انرژی برق شکایت دارند. این مشکل در اکثر شهرهای این کشور وجود دارد.

به گفتۀ میشل وگا، یکی از باشند‎گان شهر کاماگوئه، نبود انرژی برق وی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است:”تا زمانی‌که برق نباشد، شب‌ها نمی‏توانیم بخوابیم. من یک طفل هشت ساله دارم که هر روز صبح به مکتب می‎رود. بنابراین باید شب‌ها در کنار وی بمانم تا از نیش پشه‎ها در امان باشد.”

کمبود انرژی برق همچنان مشکلات زیادی را برای نیروی کار در این کشور ایجاد کرده است.

زراعت که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کوبا به شمار می‎رود نیز وابسته به انرژی برق  است.

لیزاندرا لئون، یکی دیگر از باشند‎گان شهر کاماگوئه که آب نیشکر می‏‎فروشد، درمورد تاثیر کمبود انرژی برق بر کسب و کارش می‎گوید:”بدون انرژی برق نمی‎توانم آب نیشکر را بکشم، زیرا اگر برق نباشد ماشین‎های ما کار نمی‎کند و در نتیجه هیچ درآمدی ندارم.”

درعین حال کارشناسان امور انرژی، به این نظر اند که این مشکل از سال‎ها پیش در کوبا وجود داشته.

جورج پینون، یکی از این کارشناسان می‌گوید:”شبکه برق کوبا قدیمی است. نزدیک به چهل سال از آغاز فعالیت این شبکه برق می‎گذرد و در این مدت موثریت خود را از دست داده است.”

این درحالیست‎که این کشور پول مورد نیاز برای بازسازی شبکه برق فرسوده‎اش را در اختیار ندارد.

به گفتۀ کارشناسان، تحریم های ایالات متحده باعث گردیده تا اقتصاد این کشور با مشکلات بی‌شماری، از جمله از دست دادن میلیاردها دالر درامد خالص داخلی، روبرو گردد.

در اثر بحران اقتصادی موجود، این کشور توان ساخت و یا سرمایه‎گذاری در تاسیسات تولید برق و همچنان واردات تیل از دیگر کشورهای جهان را ندارد.

دولت کیوبا سعی کرده تا با وارد کردن تاسیسات تولید برق موقت از ترکیه، مشکل کمبود انرژی در این کشور را تا حدی حل کند. اما با توجه به نارضایتی مردم، بنظر می‎رسد که در این زمینه ناکام بوده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA