ads

کرونا؛ چرا واکسین کنیم؟

هنوز خیلی از مردم در برابر ویروس کرونا واکسین نشده‌اند و یا به دلایل مختلف علاقه به دریافت آن ندارند. درهمین حال مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که حدود 12 میلیون تن در افغانستان در برابر ویروس کرونا، واکسین شده‌اند.

فضل هادی حمیدی و مسرور تابش
13 حوت 1401
کرونا؛ چرا واکسین کنیم؟

به گفتۀ داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه، این آماری است که سازمان جهانی صحت برای  مهار ویروس کرونا در افغانستان، هدف تعیین کرده بود.

“در افغانستان حدود 12 میلیون تن واکسین کرونا دریافت کرده‌اند و هنوز هم در حدود 380 مرکز در سراسر کشور برای تطبیق این واکسین فعال‌اند.”

زمان همچنین می‌افزاید که کمپاین واکسیناسیون کرونا چند روز قبل در 17 ولایت کشور آغاز شده است.

شایعات فیسبوکی

وزارت صحت عامه در حالی از واکسین شدن 12 میلیون نفر خبر می‌دهد که هنوز بسیاری از افغان‌ها به دلایل مختلف علاقه به دریافت واکسین کرونا ندارند. شماری از آنان بی‌باوری‌های شان را از طریق فیسبوک انتشار داده‌اند.

برعلاوه بی‌باوری به واکسین کرونا، برخی از افراد آنرا دارای عوارض جانبی قلمداد می‌کنند، چنانچه شماری آنرا بی‌تأثیر و افرادی هم آنرا سرطان‌زا عنوان می‌کنند.

نورآقا باشندۀ شهر کابل زیر پست فیسبوکی کلید نوشته است:”این واکسین عوارض جانبی دارد، بنابراین نمی‌خواهم واکسین دریافت کنم.”

خالد احمدی، دیدگاهش را چنین بیان می‌کند:”یکی از همسایه‌های ما واکسین شد. او قبل از رسیدن به خانه فوت کرد. بنابر این من خودم را واکسین نمی‌کنم.”

شخص دیگری به نام علی ملنگ‌زی، با بیان اینکه ضرر واکسین کرونا بیشتر از فایده آن است، چنین نوشته:”من واکسین کردم، ضررش بیشتر از فایده‌اش ‌است و حال پشیمانم.”

همچنان شهروند دیگری بانام حمید قربانی، نوشته است:”واکسین دریافت کردم، نزدیک بود مرا بکشد.”

 به همین شکل یکی دیگر از شهروندان بانام صفی‌الله پافراتر از این گذاشته و چنین گفته‌است:”من واکسین نکردم، چون عامل مرض سرطان است.”

بی‌باوری

بی‌باوری‌ها به واکسین کرونا تنها در شبکه‌های اجتماعی نه؛ بلکه در عمل نیز دیده می‌شود که شمار زیادی از افراد در کابل و برخی از ولایت‌ها علاقه‌ای به دریافت واکسین کرونا ندارند.

نور احمد 40 ساله که در کابل زندگی می‌کند، نه به ویروس کرونا و نه به واکسین آن اعتماد دارد.

“من هنوز به کرونا مبتلا نشده‌ام و نمی‌دانم این واکسین مفید خواهد بود یا نه.”

فضل رحیم، باشندۀ ولایت میدان‌وردک که 50 سال سن دارد، می‌گوید که شایعات نادرست در مورد واکسین کرونا باعث شده که وی از واکسین دوری بجوید:”شایعات از این قرار بود که با واکسین کرونا، افراد شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند؛ تب بالا می‌رود و فرد بسیار ضعیف می‌شود.”

ناصر احمد 35 ساله، باشنده ولایت لوگر می‌گوید که تاکنون مؤثر بودن واکسین کرونا برایش ثابت نشده و از سوی دیگر رقابت میان شرکت‌های تولید کننده واکسین، وی را بی‌اعتماد کرده‌است.

“چند نوع واکسن و از چندین کشور وجود دارد. من نمی‌دانم که به واکسین کشور چین باور کنم یا به واکسین امریکایی و یا کشورهای دیگر. مردم می‌گویند که با واکسین چندین مرض دیگر هم در بدن پیدا می‌شود.”

همچنان خالق‌داد 80 ساله از کندهار می‌گوید که در مورد  واکسین کرونا معلومات کافی ندارد:”من نه در مورد فوایدش می‌دانم و نه در مورد ضررهایش. اگر واکسین باشد، تطبیق می‌کنم، اما تاحال کسی به ما تطبیق نکرده‌است.”

چرا شایعات باور می‌شود؟

شماری از داکتران نیز باورهای نادرست مردم در مورد واکسین کرونا را تایید می‌کنند و می‌گویند که باید از انتشار چنین باورها جلوگیری صورت گیرد.

داکتران تایید می‌کنندکه شایعات و بی‌باوری به روند تطبیق واکسین کرونا آسیب رسانده است. آنان از مردم می‌خواهند که به این شایعات دامن نزنند و خواهان افزایش کمپاین‌های آگاهی‌دهی در این مورداند.

 داکتر محمد یوسف طیب، رئیس انجمن طب اسلامی در افغانستان می گوید:”ما باید فواید واکسین کرونا را عملاً نشان دهیم و به مردم به گونۀ که آن‌ها دوست دارند، آگاهی دهیم. باید از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری، شبکه‌های اجتماعی، استادان پوهنتون‌ها و عالمان دین، در مورد واکسین کرونا برای مردم آگاهی‌دهی شود.”

درعین حال داکتر محمد حکیم صافی، می‌گوید که نسبت به شهرها، در مناطق دور دست بی‌باوری به واکسین کرونا بیشتر است.

“از حکومت می‌خواهم که به عالمان دین هدایت دهد تا هنگام نماز جمعه، مردم را به تطبیق واکسین کرونا تشویق کنند تا شایعات و افکار منفی از ذهن آنان پاک شود.”

اما وزارت صحت عامه می‌گوید که به اندازه کافی در مورد واکسین ویروس کرونا، آگاهی‌دهی شده‌است.

داکتر شرافت زمان سخنگوی این وزارت می‌گوید که در کنار آگاهی عمومی، مبتلا شدن افراد به کرونا باعث شده تا مردم در مورد این مریضی و واکسین آن اطلاعات کافی کسب کنند.

“نزدیک به سه سال از شیوع موج سوم کرونا در افغانستان می‌گذرد. ​​اکنون مردم اطلاعات کافی در مورد آن دارند. فکر نمی‌کنم کسی باقی مانده باشد که از واکسین کرونا هراس داشته باشد.”

آقای زمان می‌افزاید که تمام مراحل جلوگیری از ابتلأ به ویروس کرونا، از آگاهی عامه تا پیشگیری و تداوی به صورت درست تطبیق شده‌است.

چرا واکسین کنیم؟

باوجود تمام شایعات و بی‌باوری‌هایی که در رابطه به واکسین کرونا وجود دارد، اما شواهد نشان داده است که کرونا یک مرض بسیار خطرناک است و باید در کنار اقدامات پیشگیرانه، به واکسین نیز متوصل شد.

درحال حاضر واکسین‌های مختلف ویروس کرونا، از جمله واکسن‌های SinoPharm و Cenovac، استرازینکا، فایزر، جانسون اند جانسون و مدرنا در سراسر جهان تولید و از سوی سازمان صحی جهان تایید شده که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

داکتران توصیه می‌کنند که زمان شایعات نادرست در مورد واکسین کرونا به پایان رسیده و مردم باید واکسین دریافت کنند.

داکتر محمد یوسف طیب، رئیس انجمن طب اسلامی در افغانستان می‌گوید:”من به عنوان یک داکتر به تمام مردم توصیه می‌کنم که واکسین کرونا را دریافت کنند، زیرا با این کار می‌توانند در برابر مرض کرونا مصئونیت پیدا کنند. اگر سیستم دفاعی بدن دچار مشکل باشد، بهبود یافته و در نتیجه انسان از این ویروس نجات می‌یابد.”

دکتر محمد حکیم صافی نیز از مردم می‌خواهد که به شایعات باور نکرده و خود را واکسین کنند. “خوشبختانه اخیراً مراکز واکسیناسیون افزایش یافته است و می‌توان خود و خانوادۀ خود را از این مرض نجات داد.”

بر اساس اطلاعات وزارت صحت عامه، در سه ماه گذشته 6 هزار مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده، در حالی‌که در وسط سال 2022 میلادی در هر ماه بیش از 6 هزار مورد مثبت ثبت می‌شد.

کارشناسان و داکتران یکی از دلایل اصلی کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا را در تطبیق گستردۀ واکسین و عملی شدن کمپاین‌های ملی عنوان می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA