ads

امارت اسلامی ادعای حضور اعضای القاعده در افغانستان را بی‌اساس خواند

به تازه‌گی ند پرایس؛ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا گفته است که برخی اعضای شبکه القاعده در افغانستان حضور دارند.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
27 دلو 1401
امارت اسلامی ادعای حضور اعضای القاعده در افغانستان را بی‌اساس خواند

او، در یک نشست خبری تاکید کرد که اگر امارت اسلامی براساس تعهد خود، در برابر این اعضای القاعده مبارزه نکند و یا نخواهد در این زمینه اقدام کند، خود امریکا در برابر آنان اقدام خواهد کرد.

در همین حال، مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به این اظهارات پرایس، می‌گویند که هیچ‌گروه مسلح غیرمسئول در افغانستان وجود ندارد و تمام سرحدات در کنترول امارت اسلامی است.

بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید گفت:” این‌گونه اظهارات به دلیل این‌که اسناد برای اثبات آن وجود ندارد بی اساس است. بهتر است کشورها مسئولیت‌های خود را در قبال افغانستان اداء کنند و در جهت رفع تحریم‌ها نیز گام‌های عملی بردارند.”

با این حال شماری از مبصرین سیاسی، درمورد این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیدگاه‌های متفاوت دارند.

حمیدالله هوتک؛ مبصر سیاسی در این مورد گفت:” این یک بهانه و همچنان تهدید محسوب می‌شود.”

اما عبدالشکوردادرس؛ دیگر مبصر سیاسی دیدگاه متفاوتی نسبت به اظهارات ند پرایس دارد.

او گفت:” حضور و فعالیت القاعده در افغانستان از سوی امارت اسلامی همواره رد شده و اگر امریکا می‌داند که این گروه فعالیت دارد، بهتر است ادعای خود را ثابت کند. من فکر می‌کنم که امریکا با چنین اظهارات، می‌خواهد به جهان نشان دهد که امریکا بدون حضور درافغانستان هم قادر به سرکوب القاعده است.”

امریکا می‌گوید که در 31 جولای سال 2022 میلادی، ایمن‌الظواهری؛ رهبر پیشین القاعده، در حمله طیاره‌های بدون سرنشین این کشور در کابل، کشته شد.

اما مقام‌های امارت اسلامی، با انتقاد از ورود طیاره‌های بدون سرشین امریکایی به فضای افغانستان، از حضور الظواهری در کابل، ابراز بی‌خبری کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA