ads

کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه و رکود بازار کتابفروشی در نیمروز

عدم توجه به مطالعه و کتابخوانی در نیمروز رفته- رفته بازار کتابفروشی را با رکود مواجه کرد، آنچه در این روزها مایه نگرانی شماری از کتابفروشان در شهر زرنج؛ مرکز این ولایت شده است.

جان محمد عمری
26 دلو 1401
کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه و رکود بازار کتابفروشی در نیمروز

این کتابفروشان با اشاره به بسته‌ ماندن پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مراکزآموزشی به‌روی دختران، می‌افزایند که توانایی اقتصادی مردم نیز ابجاب نمی‌کند تا آنان به خرید کتاب روی آورند.

آنان در عین حال نبود نمایشگاه‌های کتاب را از دیگر دلایل‌ رکود بازار کتابفروشی عنوان می‌کنند.

سیداحسان‌الله، یک تن از کتابفروشان در شهر زرنج می‌گوید:” در حدود ۱۳ سال می‌شود که کتاب فروشی دارم. در این اواخر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ولایت نیمروز بسیار کمرنگ شده است.”

وقتی به سراغ یکی دیگر  از کتاب فروشان می‌روم، با عبدالعزیز روبرو می‌شوم. او نیز از رکود بازار کتابفروشی شکایت دارد:” وضعیت کتابفروشی چندان تعریفی ندارد، پوهنتون‌ها بسته‌اند. کتاب‌های درسی داریم، اما خریدار ندارند. فرهنگ مطالعه خیلی کمرنگ شده است.”

این کتابفروشان از امارات اسلامی می‌خواهند که به فرهنگ کتابخوانی بیشتر توجه داشته باشد.

از سوی دیگر شماری از فعالین جامعه مدنی در ولایت نیمروز، با ابراز نگرانی از کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه، خواهان ایجاد کتابخانه‌های معیاری می‌باشند.

 ثریا محمدی، یکی از فعالین جامعه مدنی گفت:” فرهنگ کتابخوانی با تدویر جلسات و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب باید ترویج گردد تا جوانان کتاب‌ها را از نزدیک دیده و به کتاب‌خوانی رو بیاورند.”

درعین حال برخی از فرهنگیان ار عدم توجه مسئولان در رابطه به ترویج فرهنگ مطالعه در نیمروز سخن می‌زنند.

 محمد فیصل صحت، یک تن از فرهنگیان ولایت نیمروز می‌گوید:” متاسفانه چه سکتورهای آموزشی چه نهادهای فرهنگی مربوطه، در این راستا کدام برنامه یا پلان مؤثری در نیمروز نداشته و ندارند.”

 اما مسئولان محلی در ولایت نیمروز از آمادگی کامل برای ترویج فرهنگ کتابخوانی خبر می‌دهند. مفتی مولوی الهام، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز به کلید می‌گوید:” بعد از حاکمیت امارت اسلامی، برای اولین بار نمایشگاه کتاب به منظور رشد فرهنگ مطالعه دایر گردید که از استقبال گرم کتابفروشان و جوانان برخوردار بود.”

 وی می‌افزاید که ریاست اطلاعات و فرهنگ نیمروز در سال آینده نیز تصمیم دارد که چندین نمایشگاه کتاب را در این ولایت برگزار کند.

اما فرهنگیان تاکید دارند که در مجموع فرهنگ مطالعه در افغانستان کمرنگ است و براساس یک نظرسنجی که در سال‌های پسین صورت گرفته، اوسط مطالعه هرافغان به پنج دقیقه نمی‌رسد که این مسئله بسیار نگران کننده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA