ads

شکست شوروی در افغانستان، زمینه‌ساز آزادی برخی کشورها شد

سربازان شوروي سابق كه در ششم جدی سال 1358هجري خورشیدی، وارد افغانستان شده بودند، در پی جهاد و مقاومت افغان‌ها، در 26 دلو سال 1367 مجبور به ترک کشور شدند.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
26 دلو 1401
شکست شوروی در افغانستان، زمینه‌ساز آزادی برخی کشورها شد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

با این حال، شماری از مبصرین سیاسی‌ می‌گویند، هر چند تجاوز شوروی به افغانستان باعث کشته شدن بیش از یک میليون و معيوب شدن میليون‌ها تن دیگر گردید، اما این روز به دلیل مقاومت مردم افغانستان و شکست این ابرقدرت، فراموش ناشدنی است.

 سید اکبرآغا؛ مبصر سیاسی می‌گوید، شکست شوروی در افغانستان، باعث آزادی برخی کشورهای آسیای مرکزی هم شد.

او گفت:” غیرت وجهاد مردم افغانستان سبب شد تا شوروی سابق با همه قدرتش از پا در آید و با این‌کار نه تنها افغانستان بلکه سایر کشورهای آسیای میانه که تحت مستعمره شوروی بودند آزاد شدند و شوروی به روسیه مبدل شد.”

از سویی هم عبدالجمیل شیرانی؛ دیگر مبصر سیاسی می‌گوید، اردوی 120 هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی بود؛ اما با مبارزه شجاعانه‌ی مردم افغانستان، شکست خورد.

شیرانی افزود:” مردم افغانستان درطول تاریخ نشان داده‌اند که در مقابل هرگونه تجاوز بی‌گانه مقاومت می‌کنند و در این راه، قربانی‌های زیادی داده‌اند، اتحاد جماهیر شوروی سابق هم درنتیجه جهاد وقربانی‌های مردم افغانستان مجبور شدند تا کشور را ترک کنند.”

در همین حال جبار اکبری؛ مبصر سیاسی می‌گوید که شوروی سابق می‌خواست با حمله به افغانستان، به آب‌های گرم دسترسی پیدا کرده و کشورهای رقیب خود را تهدید کند، اما با شکست در افغانستان، به این هدف نرسید.

اکبری گفت:”روسا با تمام ساز وبرگ نظامی که داشتند می خواستند یک تهدید جدی به رقبای‌شان باشند اما عکس معادله شد و آنان نتوانستند به این هدف خود برسند ودرافغانستان شکست خوردند.”

گفتنی‌ست که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، در زمان لئونید برژنف؛ رهبر این اتحاد از طریق مرزهای شمالی افغانستان، وارد کشور شدند.

اما در زمان رهبری میخائیل گورباچف، دوباره از افغانستان بیرون گردیدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA