ads

بلوچی دوزی در شمال شرق در معرض نابودی قراردارد

بلوچی دوزی یا سوزن دوزی از قدیمی ترین صنایع دستی زنان در ولایت های زون شمال شرق است، که زنان قریه‌ها از همین راه درآمد خوبی داشته اند

عتیق الله رحیمی
14 دلو 1401
بلوچی دوزی در شمال شرق در معرض نابودی قراردارد

بلوچی دوزی یا سوزن دوزی که نوع به خصوصی گراف دوزی است، در ولایت کندز روزهای دو شنبه و پنجشنبه، روز بازار این صنعت است و  بیشتر فروشندگان این صعنت مردانی هستند که دست بافت های زنان قریه جات را خریداری کرده و برای فروش به بازار می آورند.

شمس الدین یکی این فروشندگان می‌گویدکه  در گذشته تاجران زیادی به خرید اجناس آنان می‌آمد، اما اکنون بازار فروش این صعنت با رکود مواجه شده است و این صنعت خریدار ندارد.

“تار و تکه آن را به خانم ها می‌دهیم، آنها در خانه می‌دوزند، قیمت هایشان متفاوت است از ششصد شروع تا دو هزار افغانی است، نظر به دوخت آن فرق میکند،  نظر به کوشش خانم هاست در ۱۵ الی ۲۰ روز یکی آنرا می‌دوزند”

حاجی نجم الدین نماینده بلوچی دوزان در کندز می‌گوید تار و تکه آن را از کشورهای ایران و پاکستان می آورند و بعد از دوخت دوباره به ایران می‌برند و به فروش میرسانند.

او میگوید

“اگر خودشان(زنان) تکه و تار را  بخرند 30 افغانی می‌خرند، که می‌دوزند واگر دوخت شان خوب 600  یا 700 از آنها می‌خریم، بعضی دوخت ها تا هفت هزار قیمت دارد و دوخت آن شش تا هفت ماه وقت را در بر می‌گیرد.”

اما در کندز بیشتر زنان بی سرپرست مشغول کار سوزن دوزی یا بلوچی دوزی هستند، صنعتی که با زحمت زیاد همراه است، و از ظرافت خاصی نیز برخوردار است.

این زنان می‌گویند در سال های گذشته صنعت بلوچی دوزی رشد کرده بود و آنان درآمد خوبی داشتند، اما اکنون به سبب نبود بازار، دوخت آنان نیز کم شده است و به مشکل، سوزن دوزی های شان به فروش میرسد.

زنانی که نمی‌خواهند صدای شان ضبط شود می‌گویند، نمی‌خواهند تنها شغلی که دارندرا از دست دهند.

زهره یکی از این زنانی که بیست سال عمرش را صرف بلوچی دوزی کرده است؛ می‌گوید، قیمت هر دوخت فرق می‌کند، از ۴۰۰ شروع تا هفت هزار قیمت دارد که دوخت هفت هزاری آن، تا هفت ماه وقت را در بر میگیرد.

“20 سال می شود شوهرم فوت کرده و خودم تنها نان آور خانه بودم از وقتی که شوهرم فوت کرده من مصروف همین کار هستم؛ کار ما در گذشته خوب بود ،اما حالا ضعیف شده است، من خودم تکه و تار بلوچی را به زنان قشلاق می‌آورم و می دهم و آنان هم می دوزند، چیزهای زیادی است که ما می دوزیم مثلا: زنجیره دوزی، شبكه دوزی، گراف دوزی وآئینه دوزی كه این ها را ما بلوچی دوزی می گویم.”

بیشتر زنانی که در قریه‌ها زندگی می‌کنند برای تأمین مخارج شان سوزن دوزی می‌کنند، زنانی هستند که در ولایت های تخار، کندز و بغلان زندگی می‌کنند و مصروف این کار هستند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA