ads

وزارت مالیه: بودجۀ سال 1402 تاکنون مشخص نشده است

مسئولان در وزارت مالیه می‌گویند که تاکنون بودجۀ سال 1402 هجری خورشیدی مشخص نشده است. به گفتۀ آنان تلاش‌ها جریان دارد تا نیازمندی‌های وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی مشخص و اولویت‌بندی گردد و سپس بودجه تصویب خواهد شد. در عین حال کارشناسان اقتصادی می‌گویند که برای رشد و توسعۀ پروژه‌های انکشافی و فراهم شدن فرصت‌های کاری، باید بودجۀ سال آینده بیشتر از سال روان تعیین گردد.

سونا یوسفی
12 دلو 1401
وزارت مالیه: بودجۀ سال 1402 تاکنون مشخص نشده است

وزارت مالیه می‌گوید که بودجۀ سال 1402 هجری خورشیدی تا پایان سال جاری تعیین خواهد شد که نسبت به سال که گذشت بیشتر خواهد بود.

مسئولان در این وزارت می‌گویند که نیازمندی‌های وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی چند ماه قبل سنجیده شده و در حال حاضر این وزارت آنرا تحلیل می‌کند.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه به کلید گفت که بودجۀ سال جاری از عواید داخلی تأمین شده بود و در حال حاضر بحث‌ها روی بودجه سال آینده جریان دارد. به گفتۀ او پس از آنکه عواید وزارت مالیه مشخص شد، بودجه سال 1402 نیز تصویب خواهد شد.

“پروسۀ تحلیل و تصویب بودجه سال آینده آغاز گردیده. تلاش داریم که تا ماه حوت سال روان، سند بودجه را تکمیل کنیم. در حال حاضر مقدار بودجه مشخص نیست و بحث‌ها درمورد نیازمندی‌های وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی جریان دارد.”

آگاهان اقتصادی به این نظراند که امارت اسلامی باید چشمه‌های جدید عایداتی ایجاد کند تا اقتصاد کشور رشد کند.

از نظر آنان امارت اسلامی باید سطح تولیدات و صادرات داخلی را افزایش داده و روی استخراج معادن سرمایه‌گذاری کند تا بتواند روی پروژه‌های انکشافی کار کند.

نصیر رشتیا، کارشناس اقتصادی به این باور است که عواید امارت اسلامی در حال حاضر تنها از گمرک‌ها و جمع‌آوری مالیات به دست می‌آید.

“اگر شرایط به گونۀ شود که ما شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر باشیم، مالیات بیشتر به کشور تادیه می‌شود و سطح عواید دولت بالا می‌رود. حکومت می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری‌ها، پروژه‌های انکشافی را افزایش داده و عواید داخلی را در ادارات مصرف کند.”

همچنان واصف‌الله عثمانی دیگر کارشناس سیاسی می‌گوید که بودجۀ سال 1401 برای عملی کردن   پروژه‌های انکشافی کافی نبوده و معاشات شمار زیادی از کارمندان دولتی نیز در زمان معین آن پرداخت نمی‌شد.

“امارت اسلامی باید برای سال 1402 کم از کم 8 صد تا 9 صد ملیارد افغانی بودجه تعیین کند تا خلاهای سالی که گذشت تکمیل و به آن رسیدگی شود. اینگونه می‌تواند به مردم و وضعیت اقتصادی آنان کمک کند.”

این درحالی است که وزارت مالیه بودجۀ سال 1401 خورشیدی را در حدود 2 صد و 40 ملیارد تعیین کرده بود که به گفتۀ مسئولان این وزارت بیشتر از 28 ملیارد این بودجه به پروژه‌های انکشافی اختصاص یافته بود.

با این حال وزارت مالیه می‌گوید که مصارف اداره‌های دولتی در زمان مشخص آن پرداخت ‌شده و بیشترین مصرف در سالی که گذشت روی کانال قوش‌تیپه صورت گرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA