ads

عدم مدیریت آب اساسی ترین مشکل در نیمروز

ولایت نیمروز که از جمله ولایت‌های تولید کننده غله جات در کشور محسوب می‌شود، اما به دلیل عدم مدیریت درست آب، کشت و زراعت در این ولایت با مشکل مواجه است. شماری از زراعت‌ پیشه‌ها در ولسوالی‌های کنگ و چخانسور این ولایت می‌گویند، در سالی که گذشت بیشتر از ۲۰۰ جریب از زمین‌های زراعتی آنان به خاطر نبود آب کاملا از بین رفته‌اند.

محمد عمری و نبیلا اکبری
9 دلو 1401
عدم مدیریت آب اساسی ترین مشکل در نیمروز

ولایت نیمروز یکی از ولایت‌های گرمسیرکشور می‌باشد که سالانه غله جات زیادی توسط دهقانان این ولایت تولید می‌گردد، اما امسال نبود آب کافی باعث شده که زارعین از زمین‌های شان حاصلات گرفته نتوانند.

حبیب‌الله چخانسوری یکی از دهقانان ولسوالی چخانسور می‌گوید که شغل اصلی مردم این ولسوالی دهقانی می‌باشد، اما خشکسالی‌های پیهم به این مردم زیان زده  است.

“مشکل بزرگ زارعین نبود آب و عدم مدیریت وکنترول آن می‌باشد. آب‌هایی که بر سر زمین‌ها می‌آیند، بستگی به بارندگی‌ها دارد، اگر بارندگی‌ها کم باشد مردم به مشکل کمبود آب بر می‌خورند.”

او می‌افزایدکه بارندگی‌ها گاهی باعث جاری شدن سیلاب‌ها شده و از آب آن هیچ استفاده صورت نمی‌گیرد، درحالیکه اگر این سیلاب‌ها مدیریت شود، خیلی از مشکلات رفع خواهد شد.

درعین حال منصور رخشانی، یکی از باشنده‌گان ولسوالی چخانسور به این نظر است که در این ولسوالی اکثر مردم زراعت پیشه استند و تمام نیاز آنها آب زراعتی می‌باشد.

” زارعین با مشکلات زیادی برخورده‌اند. حتی اکثر دهقانان مجبور به ترک ولسوالی شان شده و به طرف شهرهای همجوار و کشورهای همسایه رو نموده‌اند.”

او از مسئولین می‌خواهد که به فکر مردم باشند و اجازه ندهند آبی که در فصل زمستان به این ولسوالی می‌آید به هدر برود.

از سوی دیگر شماری از فعالان جامعه مدنی به این نظر استند که در بخش آبرسانی مدیریت درست وجود ندارد ور نه مشکلات این ولایت از این لحاظ حل شدنی است.

عبدالرازق ودان، یکی از فعالین جامعه مدنی ولایت نیمروز می‌گوید:”ولایت نیمروز یکی از ولایت‌های گرمسیر کشور است و نیاز به آب کافی دارد. دولت باید در بخش زراعت و آبرسانی کوشش نماید، زیرا زارعین ولایت نیمروز همیشه از کمبود آب زیان دیده‌اند.”

او نیز از امارت اسلامی خواست که کانال‌های آبی این ولایت را مدیریت و کنترول کند.

در عین حال حسیب‌الله خاوری، یک تن از کارشناسان مسائل زراعتی بند کمال‌خان را یک امید زراعت پیشه‌ها در ولایت نیمروز دانسته و می‌گوید که آب این بند به روی دهقانان بسته شده است.

“خشکسالی‌های اخیر به دهقانان صدمات زیادی رسانیده است. تمام پیشرفت‌های زراعتی در ولسوالی‌های نیمروز وابسته به آب است، اما فعلا به قدر کافی وجود ندارد. اگر امارات اسلامی توجه خاص در مورد ایجاد نهرها در ولسوالی‌های نیمروز بکند مشکلات آب رفع می‌گردد.”

او در عین حال تاکید دارد که زراعت پیشه‌ها نیز باید از سوی مؤسسات و دولت تحت آموزش‌های مسلکی قرار گیرند.  

با این حال مولوی محمد قاسم محمد، رئیس مبارزه باحوادث ولایت نیمروز به کلید می‌گوید که در ماه گذشته برای ۲۰۷ خانواده به همکاری مؤسسات مبلغ ۲۸۰۰۰ افغانی کمک توزیع شده است.

به گفته وی در میان خانواده‌هایی که از این کمک‌ها برخوردار شدند، به تعداد ۱۵۱ خانواده متضرر از خشکسالی‌ها نیز شامل استند.

“برعلاوه کمک‌های نقدی، به همکاری ریاست ضد حوادث برای افراد بی بضاعت در مرکز شهر نیز کمک صورت گرفته است که این کمک ها شامل مواد خوراکی می‌باشند.”

او افزود که ریاست ضد حوادث ولایت نیمروز تلاش دارد برای خانواده‌های بیشتر آسیب دیده کمک رسانی کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA