ads

کودکان در ولایت کندز در کمین سرخکان

مسئولان صحی در ولایت کندز می‌گویند که طی ده ماه گذشته بیش از یک هزار و 300 واقعه مبتلا به سرخکان در این ولایت  به ثبت رسیده  که از این میان 46 تن جان باخته‌اند. آنان دلیل ابتلا شدن کودکان به مرض سرخکان را در عدم مراجعه به مراکز صحی و  نداشتن آگاهی مردم از واکسین  سرخکان می‌دانند. در همین حال واکسیناتوران از تطبیق واکسین سرخکان بر تعداد 240هزار کودک در این ولایت خبر می‌دهند.

عتیق‌الله رحیمی
5 دلو 1401
کودکان در ولایت کندز در کمین سرخکان

باآنکه مسئولان صحی از تطبیق کمپاین واکسین سرخکان در ولایت کندز سخن می‌زنند، اما وضعیت کودکان مبتلا به این مرض در مراکز صحی تکان دهنده است.

با این وجود این مسئولان از کاهش مبتلایان سرخکان در مقایسه به سال گذشته خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان طی ده ماه سال گذشته بیش از یک هزار و 700 واقعه مبتلایان سرخکان در این ولایت به ثبت رسیده بود‌ که از آن جمله 61 تن جان باختند، اما طی ده ماه امسال آمار مبتلایان به 20 در صد کاهش یافته است.

حبیب الله ناصری، سرطبیب شفاخانه حوزوی کندز به کلید گفت:«در ده ماه سال 1401 یک هزار 370 واقعه سرخکان به ثبت رسیده است که از این میان 46 تن آنان جان‌های شان را از دست داده‌اند. در مقایسه به سال پیشتر آمار مبتلایان 20 درصد و آمار جان باخته‌گان 26 درصدکاهش را نشان می‌دهد.»

از سوی دیگر غلام جیلانی عطایی، آمر معافیت کتلوی ریاست صحت عامه کندز به کلید گفت که این اداره در کنار کمپاین واکسین سراسری، کمپاین واکسین عاجل را نیز در 3 ولسوالی و مرکز این ولایت راه‌اندازی کرده است.

او در مورد اینکه چرا باوجود تطبیق واکسین سرخکان هنوز واقعات ابتلا به سرخکان بالا است، می‌گوید:«در تمام مراکز صحی واکسین سرخکان وجود دارد. عدم مراجعه مردم به مراکز صحی و  عدم آگاهی آنان از واکسین دلیل واقعات است. ما از مردم می‌خواهیم که اطفال شان را به خاطر واکسین سرخکان به مزاکز صحی بیاورند.»

 به گفته آقای عطایی هدف وزارت صحت عامه در کمپاین سراسری واکسین سرخکان 230 هزار کودک بود و بالاتر از هدف تعیین شده، یعنی بالای 240 هزار کودک در این ولایت واکسین تطبیق شد.

این در حالی است که متحصصان طبابت در بخش اطفال، سرخکان را یک ویروس ساری می‌دانندکه تنها راه جلوگیری از آن رعایت حفظ الصحه و تطبیق درست واکسین آن است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA