ads

عشر، زکات و اجاره زمین عواید ریاست زراعت فاریاب را بالا برده است

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از افزایش عواید این اداره نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که این اداره از درک اجاره زمین، عشر و زکات بیش از 59 ملیون افغانی عواید جمع‌آوری و به خزانه دولت انتقال داده است.

آزادبیگ رسولی
5 دلو 1401
عشر، زکات و اجاره زمین عواید ریاست زراعت فاریاب را بالا برده است

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گویند که عواید این اداره امسال نسبت به یک سال گذشته، دو برابر افزایش یافته است.

مولوی نورالهدا متوکل، معاون ریاست زراعت ولایت فاریاب به کلید می‌گوید که این اداره از شروع سال روان خورشیدی تاکنون 59 میلیون و 389 هزار و 999 افغانی را از درک اجاره زمین‌های دولتی و جمع‌آوری عشر و زکات، عواید جمع‌آوری و تحویل بانک مرکزی افغانستان کرده است.

آقای متوکل می‌افزاید که این اداره در سال روان برای حدود 20 هزار دهاقین گندم بذری و کود کیمیاوی و برای باغداران دوای زمستانی توزیع کرده است.

“عواید این اداره از دو بابت است، یکی عشرو زکات و دیگر اجاره زمین است. مجموعا از این دو درک 59 میلیون و 389 هزار و 999 افغانی جمع‌آوری شده که از این جمله حدود 11 میلیون آن از درک اجاره زمین‌های دولتی است.”

این عواید درحالی جمع‌آوری می‌شود که دهاقین و زراعت پیشه‌گان خود با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنان از  خشکسالی‌‌های پیهم شکایت داشته و می‌گویند که حکومت باید از  دهاقین حمایت کند.

عبدالمجید، یکی از دهاقین ولایت فاریاب درمقابل درب مقام ولایت فاریاب درحالی که عریضه‌ای در دست دارد می‌گوید:”ما همه ساله با دادن زکات، عشر و گندم به دولت کمک کرده‌ایم، اما دولت هم باید در قسمت دوای مالداری، خیمه و علوفه با ما کمک کند.”

درعین حال غلام محمد، یکی از مالداران ولسوالی کوهستان با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار مالداران این ولسوالی می‌گوید:”تلفات مال‌های مردم بسیار زیاد است. دار وندار مردم کوهستان همین چندتا گوسفندان و مواشی شان است، وقتی آنها تلف شوند، در سال‌های آینده روزگار مردم خراب خواهد شد.”

این درحالیست که در اثر برفباری‌های سنگین و سرمای شدید طی هفتۀ گذشته بیش از 6 هزار راس مواشی در این ولایت تلف شدند و تاکنون هیچ کمکی از سوی حکومت و نهادهای خیریه به متضررین صورت نگرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA