ads

 افزایش امراض تنفسی با شدت گرفتن سرما

همزمان با سردی هوا در بسیاری از مناطق کشور امراض تنفسی و سینه بغل در میان خانواده‌ها افزایش یافته است. اما مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در اثر تلاش‌های کارمندان مراکز صحی از مرگ و میر بیشتر بیماران جلوگیری شده است.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
5 دلو 1401
 افزایش امراض تنفسی با شدت گرفتن سرما

طفل سه ساله خانم سیمین در یکی از شفاخانه‌های دولتی بستری شده است. او به کلید می‌گوید که چندین روز می‌شود که  طفلش نفس تنگی دارد و وضعش خراب است:”طفلم شدید سینه بغل است، دو روز می‌شود اینجا آوردم. شوهرم بیکار است و توانایی خریدن دوا را نداریم.”

سرمای شدید روزگار خیلی از خانواده‌ها را درنوردیده است. از سرماخوردگی گرفته تا انواع امراض تنفسی و حتی کرونا درمیان خانواده‌ها به‌خصوص اطفال گسترش یافته است.

در عین حال فرزانه که پسر خورد سالش را برای تداوی به شفاخانه آورده، می‌گوید که مواد سوخت کافی در خانه ندارد و از این رو طفلش از شدت سردی به سینه بغل مبتلا شده است.

“پسرم را سینه بغل شدید گرفته بود، پیش داکتر آوردم. چوب سوخت ما کم است، صندلی را گرم می‌کنم، اما خانه دوباره سرد می‌شود.”

 مریم که خودش دچار سرماخوردگی شده، می‌گوید که با مشکلات زیادی توانسته خود را به داکتر برساند.

“از همسایه‌ پول قرض گرفتم و خود را به شفاخانه رساندم. شکر فعلا صحتم بهتر شده است.”

از سوی دیگر داکتر متین کاکر، می‌گوید که امراض تنفسی و سینه‌بغل از اثر سردی هوا در میان مردم به خصوص اطفال شیوع پیدا می‌کند.

داکتر کاکر می‌افراید که پیشگیری از این امراض بسیار مهم است و خانواده‌ها باید محتاط باشند که این امراض در صورت پیشرفته شدن قابلیت انتقال به افراد دیگر را دارند.

“اطفال باید از هوای سرد محافظت شوند. همچنان از تغییر و تبدیل هوای اتاق اطفال جلوگیری شود. افرادی که امراض تنفسی دارند، کوشش کنند که با سایر افراد تماس نگیرند و بیشتر از مایعات گرم استفداه کنند.”

با این حال داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه با تائید افزایش مبتلایان امراض تنفسی، می‌گوید که این امراض بیشتر در کابل و ولایت‌های سردسیرشیوع یافته است.

“آمار مبتلایان امراض تنفسی تاجایی زیاد شده است، اما با ارائه‌ خدمات در مراکز صحی، از مرگ و میر جلوگیری شده است.”

بر اساس معلومات مسئولان صحی طی یک  ماه اخیر در ولایت بغلان دست‌کم 20 کودک از اثر امراض تنفسی ناشی از سرما جان باخته‌اند و در عین حال منابع محلی از جان باختن 21 تن دراثر یک مرض ناشی از سرما در پامیر بدخشان خبرداده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA