ads

برخورداری از حق آموزش؛ آرزوی دختران افغان در روز جهانی آموزش

روز جهانی آموزش در حالی به دختران افغان اختصاص می‌یابد که بیش از یک و نیم سال دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران افغان بسته مانده و اخیرا دروازه‌های پوهنتون‌ها نیز به‌روی آنان بسته شده است. شماری از دختران از حکومت می‌خواهند که مانع آموزش آنان نشده و اجازه بدهد که آنان زندگی شان را با آموزش آراسته کنند.

سونا یوسفی
4 دلو 1401
برخورداری از حق آموزش؛ آرزوی دختران افغان در روز جهانی آموزش

دختران افغان با دلهای پر درد به استقبال روز جهانی آموزش می‌روند. زیرا هربار که نامی از آموزش و مکتب گرفته شود، درد آنان بیشتر و نگرانی‌های شان نیز بیشتر می‌گردد.

دوتن از این دختران می‌گویند که “ما اگر در س نخوانیم کشور ما نیز پیشرفت نمی‌کند و همچنان استعداد تمام دختران افغان سرکوب شده و نسل زنان در افغانستان بی سواد تربیه می‌شوند.”

“اگر مسأله حجاب باشد، ما مسلمان استیم و مراعات می‌کنیم. باید دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها  به‌روی دختران باز شود.”

این درحالی است که امسال روز جهانی آموزش از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به دختران افغان اختصاص داده شده است؛ دخترانی که اجازه‌ی فراگیری آموزش را ندارند.

بیشتر از ۵۰۰ روز می‌شود که دختران افغان از رفتن به مکتب محروم شده‌اند و همچنان نزدیک به یک‌ماه است که دختران محصل اجازه رفتن به پوهنتون‌ها را ندارند.

در عین حال همزمان با فرا رسیدن این روز شماری از دختران از رویکرد حکومت کنونی در برابر زنان و دختران انتقاد کرده و از مسئولان این حکومت می‌خواهند که آنان را از حق تعلیم و تحصیل محروم نسازند.

فهیمه که تا صنف نهم مکتب درس خوانده، بنابر تصمیم امارت اسلامی در رابطه به آموزش دختران درس‌هایش را ادامه داده نتوانسته  است.

وی می‌گوید که تمام اهداف و پلان‌هایی که برای زندگی خود داشت، نقش برآب شده و اکنون انگیزه خود را از دست داده است.

“فکر کردن در مورد مکتب‌ و درس‌هایم عادت هر روزۀ من شده است. منتظر استم که چه روزی مکتب‌ها دوباره باز شوند.”

هم چنان شماری از خانواده‌ هایی‌که در بیشتر از یک‌سال اخیر به خارج از کشور مهاجر شده‌اند، آموزش دختران شان را دلیل مهاجرت شان می‌گویند.

خاطره، یک‌تن از مهاجران در پاکستان می‌گوید که وی دو دختر دارد و برای ادامه‌ تحصیل آنان آماده است هرگونه رنج مهاجرت را تحمل کند.

“یک دخترم صنف دوازدهم و دیگرش صنف هفتم مکتب بودند، اما برای آنان اجازه رفتن به مکتب داده نشد و من مجبور شدم  به خاطر آیندۀ آنان تصمیم به مهاجرت بگیرم.”

در عین حال برخی ازدختران محصل نگرانی دارند که مبادا دروازه پوهنتون‌ها مانند مکتب‌ها دوامدار بسته بماند و تحصیل آنان نیز نیمه تمام باقی بماند.

مریم، محصل اقتصاد در یکی از پوهنتون‌های دولتی می‌گوید که امارت اسلامی باید حقوق بشر، به‌خصوص زنان را رعایت کرده و روابط حکومت را با مردم مستحکم سازد.

“اینکه فرصت‌ها برای دختران و زنان محدودتر می‌شود و با گذشت هر روز پوهنتون‌ها و کورس‌های آموزشی به‌روی آنان بسته می‌شود، به این معنی است که ده سال پس از این در جامعه زنان باسواد پیدا نشود.”

با این حال انتونیوگوترش، سر منشی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آموزش در توییتی گفته است که اکنون زمان پایان دادن به تمام ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و اقدامات تبعیض آمیز در برابر زنان است.

وی در این توییت از امارت اسلامی خواسته است که ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران را در افغانستان لغو کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA