ads

جان باختن 18 تن در اثر سرمای شدید در جوزجان

مسئولان در ولایت جوزجان از جان باختن 18 تن در اثر سرمای شدید و تلف شدن حدود 17 هزار راس مواشی دراین ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که سرما و یخبندان بی‌سابقه هفته گذشته در این ولایت باعث مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و مرگ شماری از باشنده‌گان و تلف شدن مواشی گردیده است.

آزادبیگ رسولی
2 دلو 1401
جان باختن 18 تن در اثر سرمای شدید در جوزجان

مولوی سیف الدین معتصم، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان به کلید می‌گوید که سرمای شدید و برفباری‌های سنگین در این ولایت پیامدهای جانی و مالی برای مردم بجا گذاشته است.

آقای معتصم می‌افزاید که از اثر سرمای شدید و یخبندان کم سابقه در چند روز گذشته، به تعداد 9 مرد، 5 زن و 4 کودک جان باخته‌اند و به تعداد 15 هزار و 690 راس بُز وگوسفند، 999 راس گاو و 30 راس شتر نیز تلف شده‌اند.

“تلاش‌ها برای جلب کمک‌ها جریان دارد، ما برای مردم اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی به خانواده‌هایی‌که به دلیل برفباری‌های سنگین و یخبندان در ولسوالی‌ها، قریه‌ها و گوشه وکنار مانده‌اند کمک می‌کند و به کسانی‌که مواشی شان را از دست داده‌اند علوفه توزیع خواهد شد. برای خانواده‌هایی که سرپناه ندارند جاهای مصئون فراهم می‌گردد.”

با این حال شماری از باشنده‌گان ولایت جوزجان نیز سرما و یخبندان چند روز قبل را بی‌سابقه توصیف کرده و می‌گویند که در اثر برفباری‌ها و یخبندان راه‌های مواصلاتی شماری از ولسوالی‌ها بامرکز مسدود شده است.

آنان از حکومت و مؤسسات کمک کننده می‌خواهند که هرچه عاجلتر اقدامات لازم را رویدست بگیرند.

محمد اسلم، یک باشنده ولسوالی درزآب جوزجان با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی مردم می‌گویدکه این ولسوالی یکی از دورترین و پرنفوس‌ترین ولسوالی‌های جوزجان است که باشنده‌گان آن به خدمات صحی و دوا دسترسی ندارند.

“مشکلات راه زیاد است، موترها به مشکل رفت آمد می‌کنند. حدود یک هفته راه مواصلاتی این ولسوالی به دلیل سردی هوا مسدود شده بود. به علت یخبندان مردم نمی‌توانستند رفت آمد کنند.”

کوچ‌پای، یکی از باشنده‌گان ولسوالی مردیان جوزجان نیز از وضعیت ناگوار مردم ابراز نگرانی نموده می‌گوید:”یخبندان زیاد بود، مردم رسیدگی کرده نتوانستند، مواشی تلف شدند. ما چندین ورق عریضه به قومندانی امینه و مرکز ولایت ارسال کردیم. مردم ولسوالی مردیان به سرک، دوا و خدمات صحی دسترسی ندارند. حکومت باید توجه داشته باشد.”

این درحالیست که در اثر برفباری‌های سنگین و یخبندان چند روز اخیر در اکثر ولایت‌های کشور ده‌ها تن از شهروندان جان‌های شان را از دست داده و هزارها راس مواشی نیز تلف شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA