ads

وضعیت نا مساعد بیجاشده‌گان در مزار شریف

برفباری‌ها و موج سردی هوا در روزهای پسین صدها خانواده بیجا شده داخلی را در ولایت بلخ با مشکلات فراوان روبرو کرده است. بیشتر این خانواده‌ها که زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند، از دولت و نهادهای کمک رسان خواهان مساعدت مواد غذای و سوخت استند. اما مسئولان در ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان بلخ از نهادهای کمک رسان داخلی و خارجی خواسته تا با نیازمندان کمک کنند. 

عبداللطیف سهاک
1 دلو 1401
وضعیت نا مساعد بیجاشده‌گان در مزار شریف

هزاران تن که از ولایت‌های مختلف کشور بیجا شده‌اند، درحال حاضر در اطرف شهر مزارشریف زیر خیمه‌ها و کلبه‌های کوچک به سر می‌برند.

برفباری‌ها و موج سرمای شدید در روزهای پسین این خانواده‌ها را با مشکلات فراوان روبرو کرده است.

گل علم، یکی از بیجا شده‌گان که اصلا از ولسوالی چمتال ولایت بلخ است، از نهادهای خریه داخلی و خارجی خواهان کمک است.

“چوب سوخت نیست، مواد خوراکه نیست، در حالت خراب استیم و از شب‌های سرد رنج برده و همه شب بیداری می‌کشیم.”

وژمه، خانمی که خود نان‌آور خانه است، می‌گوید که شوهرش  مریض است.

“هشت طفل دارم وضعیت اقتصادی من خراب است. شوهرم نفس تنگی دارد و خودم هم مریض استم. چند بار داکتر رفتم، اما صحت‌یاب نشدم. آرد نداریم، روغن نداریم و سردی هم زیاد است، حیران مانده‌ایم که چی کنیم!”

مسئولان در ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان ولایت بلخ تایید می‌کنند که وضعیت بیجاشده‌گان داخلی خیلی وخیم است و با افزایش سردی هوا، مشکلات آنان دوچندان شده است، اما آنان از شرکت‌های خصوصی در این ولایت خواهان کمک رسانی به مردم استند.

بورجان نایب البدر، رییس مهاجرین ولایت بلخ:”در ولایت بلخ 10 هزار بیجاشده داریم و اکثریت آنان زیر خیمه‌ها بسر می‌برند. آنها محتاج مواد سوخت و مواد خوراکی استند. باید ما از شرکت‌ها و نهادهای خیریه دعوت کنیم تا با آنها کمک نمایند.”

با این حال یکی از شرکت‌های خصوصی بانام بشیر نوید، می‎خواهد برای یک هزار خانواده بیجا شده و فقیر مواد خوراکی و سوخت توزیع کند.

عبدالمحمد، یکی از مسئولان این شرکت می‌گوید که تاکنون نزدیک به 100 خانواده از این شرکت مواد خوراکی و سوخت دریافت کرده‌اند و در آینده نیز برای 900 خانواده دیگر کمک توزیع خواهد شد.

“یک بوری آرد، یک قطی روغن و یک بوری چوب سوخت، برای کسانی‌که از قبل کارت گرفته‌اند، توزیع می نمایم.”

این درحالی است که براساس معلومات سازمان ملل متحد، در زمستان پیشرو 28 میلیون افغان نیازمند کمک‌های بشری استند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA