ads

وضعیت ناگوار بشری در افغانستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) با ابراز نگرانی از وضعیت بشری در افغانستان می‎گوید که 28.3 میلیون نفر به کمک‎های بشری نیاز دارند. اما امارت اسلامی آمار نشر شده را رد کرده و می‌‎گوید که مردم افغانستان مشکلات اقتصادی دارند، اما نه به این اندازه.

هاجر جعفری
1 دلو 1401
وضعیت ناگوار بشری در افغانستان
صفحات اجتماعی

اوچا اعلام کرده است که رکود اقتصادی، تغییرات هوا، گرسنگی و اثرات درگیری باعث افزایش مشکلات بشری در افغانستان شده است.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی نبود ثبات سیاسی و برنامه‌های منظم اقتصادی در کشور را از عوامل اساسی بحران بشری در افغانستان عنوان می‌کنند.

شاکر یعقوبی، یکتن از کارشناسان اقتصادی می‎گوید:”باور ما بر این است، تا زمانی‎که حکومت کنونی خود را برابر و سازگار با شرایط جهانی نسازد و در قسمت ممنوعیت‎ها در کار و تحصیل زنان تجدید نظر نکند، جامعه جهانی به بحران افغانستان توجه جدی نخواهد کرد.”

در همین حال شماری از شهروندان که در وضعیت بد اقتصادی بسر می‎برند، می‎گویند که هنوز هیچ‌گونه کمکی با آنها صورت نگرفته است.

محمد قادر، یکتن از باشنده‌گان شهر‎کابل می‎گوید:”هنوز کمکی باما صورت نگرفته و توکل به خدا تا حال گذاره کرده‌ایم. این کمک‌ها به کسانی می‌رسد که آشنا داشته باشد، حویلی شخصی داشته باشد، به کسی که همسایه باشد کمک نمی‎رسد.”

جمشید، یکتن دیگر از باشنده‌گان شهر‎کابل می‎گوید:”مدت سه سال است که بیکار استم و در خانه هیچ چیزی برای خوردن نداریم؛ نه آرد، نه روغن، نه چای خشک و یک پول از کمک‌ها هم ندیدیم.”

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در گفت‎وگو با کلید آمار نشر شده از سوی اوچا را رد کرده و می‎گوید که مردم افغانستان مشکلات اقتصادی دارند، اما نه به آن اندازه که اوچا اعلان کرده است.

“همکاری‌های مؤسسات تاحدی خوب بوده، اما کافی و بنیادی نیست. باید در عرصه‌های زیربنایی به گونه اساسی کمک صورت گیرد تا مردم به پای خود ایستاد شده و به کشورخود کار کنند.”

این درحای است که به باور برخی از کارشناسان، نبود فرصت‌های کاری، افزایش محدودیت‏ها بالای زنان، افزایش حوادث طبیعی و خشک سالی‎ها، از عوامل تشدید کننده فقر و گرسنگی در افغانستان است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA