ads

افزایش زنان گدا در کندز

با افزایش تعداد گدایان زن در شهر کندز مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی می‌گویند که تمام گداها سروی شده و در آینده نزدیک جمع‌آوری خواهند شد. این مسئولان می‌افزایند که از گدیان حرفه‌ای تضمین گرفته خواهد شد تا دیگر دست از این کار بردارند. اما شهروندان می‌گویند که با افزایش سردی هوا تعداد گدایان افزایش یافته و حتی شماری از آنان برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند.

عتیق‌الله رحیمی
1 دلو 1401
افزایش زنان گدا در کندز

با آنکه امارت اسلامی تصمیم به جمع‌آوری گدایان از شهرها گرفته است، اما در این آواخر تعداد گدایان زن در شهر کندز افزایش یافته است.

مولوی احمدشاه حقانی، رییس کار و امور اجتماعی در کندز می‌گوید که تمام گدایان سروی شده و در آینده نزدیک  نیازهای آنان رفع خواهد شد تا آنان از این کار دست بردارند.

«برنامه جمع‌آوری گدایان از سوی امارت اسلامی از قبل شروع شده بود، در اینجا هم تمام آنان سروی شده و در آینده نزدیک برای آنان مطابق ضروت شان چیزی داده می‌شود و گدایانی که حرفه‌ای استند از آنان تضمین گرفته خواهد شد تا دیگر دست به این کار نزنند.»

از سوی دیگر شماری از شهروندان می‌گویند که با افزایش سردی هوا به تعداد گدایان افزوده شده است.

باشنده‌گان کندز دلیل افزایش گدایان را در گسترش فقر می‌دانند.

امید، یکی از دکاندارانی چوک شهر کندز می‌گوید که گدایان زن حتی مزاحم کار آنان می‌شوند.

«قبلا یک یا دو نفر گدا می‌آمدند و کمک می‌خواستند، اما حال روزانه 10 تا 20 نفر می‌آیند و در صف ایستاد می‌شوند و از ما و مشتریان ما کمک طلب می‌کنند.»

از سوی دیگر برخی از گدایان زن در شهر کندز می‌گویند که آنان سرپرست خانواده ندارند، کار نیست تا کار کنند و درآمدی داشته باشند، از این رو برای پیدا کردن لقمه نانی مجبورند دست به گدایی بزنند.

شبانه، یکی از این گدیان می‌گوید:«مجبورم، کارگر ندارم و شوهرم معتاد است. سه طفل دارم و در خانه چیزی ندارم؛ چوب و هیزم ندارم.»

همچنان یکی دیگر از این گدایان زن می‌گوید:«گرسنه استم، در خانه نان نداریم و به‌خاطر پیدا کردن یک نان برآمدیم، خدا خیر بدهد.»

این در حالیست که به گفتۀ برخی از فعالان حقوق زن، باممنوع شدن کار زنان در مؤسسات داخلی و خارجی، شمار زیادی از زنانی که یگانه نان‌آوران و یا سرپرستان خانواده‌های شان بودند، بافقر و بیکاری مواجه شده و حتی به گدایی روآروده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA