ads

تاکید سازمان ملل متحد بر نیاز کار زنان افغان در بخش‌های مختلف

هیئت سازمان ملل متحدکه به هدف رفع ممنوعیت کار وتحصیل زنان ودختران به کابل آمده است، با عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری‌ ریاست‌الوزراء، خواهان تجدید نظر در مورد ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران، شد.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
29 جدی 1401
تاکید سازمان ملل متحد بر نیاز کار زنان افغان در بخش‌های مختلف

بر اساس یک اعلامیه ارگ، آمنه محمد؛ معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، آینده افغانستان را وابسته به آموزش و تعلیم نسل کنونی خوانده، افزود که به‌کار و فعالیت زنان در بخش‌های مختلف نیاز است.

در همین حال سیما بحوث؛ رییس اجراییه بخش زنان سازمان ملل متحد، در این دیدار گفته است که کمک‌ به افغانستان، مرتبط به فعالیت‌ها و فرصت‌های کاری زنان است.

اما عبدالسلام حنفی، می‌گوید که جامعه جهانی باید کمک‌های بشری را به مسایل سیاسی ربط ندهد زیرا با این کار، زنان متضرر می‌شوند.

حنفی گفته است که سازمان ملل متحد در راستای حذف نام‌های مقام‌های امارت اسلامی از فهرست سیاه، به رسمیت شناختن حکومت کنونی و سپردن چوکی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، همکاری و توجه لازم نکرده است.

با این حال، برخی از مبصرین سیاسی می‌گویند، با توجه به این‌که خواست‌های دوطرف در تضاد قرار دارد، ممکن نیست که مشکل به‌وجود آمده در زمینه کار و تحصیل زنان و دختران، در آینده نزدیک حل شود.

مطیع‌الله آرین‌پور؛ مبصر سیاسی گفت: “بسیار بعید خواهد بود که طرفین را به یک‌دیگر نزدیک سازیم، زیرا یک طرف بحث آزادی‌های زنان و دختران را مطرح می‌کند، اما طرف مقابل به این مسئله دید کاملا متفاوت دارد . پس با این ابزاری که جامعه جهانی روی دست گرفته است نمی‌توان به نتیجه رسید.”

از سویی هم، عمر نهضت؛ دیگر مبصر سیاسی می‌گوید، از وضعیت به وجود آمده که قربانی اصلی آن مردم افغانستان‌اند، هر دوطرف بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.

او افزود:” هر دوحرکت سیاسی است و امیدوار هستم که هم امارت اسلامی و هم سازمان ملل متحد، روی‌کردی را روی دست گیرند که منجر به تعامل شود، زیرا در وضعیت کنونی، بیشترین ضرر را مردم افغانستان متحمل می‌شوند.”

هیئت سازمان ملل متحد، دوشنبه هفته جاری وارد افغانستان شد و پیش از این با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه و حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین نیز دیدار کرده بود.

گفتنی‌ست که از آغاز سال تعلیمی 1401 به‌اینسو، برای دختران بالاتر از صنف ششم، اجازه رفتن به مکتب داده نشده است و حدود یک ماه پیش، تحصیل دختران در پوهنتون‌ها تا امر بعدی ممنوع شد.

از سویی هم کار زنان در اداره‌های غیر دولتی و خارجی نیز ممنوع گردیده که این تصمیم‌ها واکنش‌های داخلی و خارجی را برانگیخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA